Alla inlägg under juli 2011

Av Malin - 26 juli 2011 14:15

Sent igårkväll kom vi hem efter tre dagar hos Pontus & Ingrid i Vänersborg, en resa jag tänkte berätta lite om i bilder:


  På nedresan under lördagen träffade Siri såväl en nyhundkompis, maltesern Malte....


  ...som en hundälskade flicka att kela med. Vi hade extrasällskap nästan hela resan.


  Ella valde lugnet i husses knä istället.


  Det syns inte på bilden men varje gång snart 1-åriga Valter åt hade han fyrbeningar som bevakade varje rörelse. Och han lärde sig fort nöjet i mata hundarna-leken...


  På söndagen åkte vi till släktgården utanför Uddevalla och gav oss bland annat ut i skogen på jakt efter kantareller.


  Och det fanns gott om sådana! Pasta med gräddig kantarellsås till middag...


  Hundarna roade sig i skogen och blev både blöta och trötta.


  Blåbärsplockning med utsikt över Gullmarsfjorden.


   

 I de kustnära områdena lurar den ovanliga men beryktade....


  ...bohusländska blåbärshajen! Här attackerar den målmedvetet sitt oanande byte.


  På glasverandan med havsutsikt.


Måndagen bjöd på sämre väder så det blev en bilutflykt omkring Vänersborg och sen en långpromenad vid vattnet när regnet upphört, men då glömdes kameran hemma. Jag har sett väldigt lite av västsverige innan men det gav verkligen mersmak och vi ska nog dit igen nästa sommar.


Av Malin - 21 juli 2011 17:06

Det har blivit en hel del träning de senaste dagarna... I förrgår var vi på lunch hos Kickan och kunde förstås inte avstå att träna på gungan hon hade bakom huset. Siri fick träna gungdunkningar samt att springa upp på en stilla gunga, Ella som har börjat ta det lite för lugnt fick också dunka en del. Jag tycker Kickans metod för gungan känns genialisk, att lära hunden dunka gungan och sedan flytta upphoppet allt längre bak så den får springa in i position, ska testa det med vappsan. Mellan besöket och upphämtning av mamma hann jag förbi Lida en kortis, Siri levde loppan och simmade mer än hon någonsin gjort medan Ella bara doppade tassarna. Många hundar vid stranden, bland annat något så ovanligt som en american wolfdog, hade aldrig ens hört talas om det - hon såg ut som en stor alaskan husky men med mer vargdrag i ansiktet.


  Siri hälsar på Ylva, Kickans yngsta dotter.



  

Igår blev det lite av en vilodag, planen vad träning på SSBK med Marre & Rasmus men det blev inte av och hundarna hade fått ta det lugnt med tanke på detta. Istället körde vi lite kvällsträning inomhus, Ella körde lydnad - tog mig igenom de flesta momenten i II:an, men inomhusanpassat - medan Siri fick lite blandat: hand- och tasstarget, läggande samt att jag började shejpa fotgående.


Idag har vi dels varit ute på en rejäl motionstur i skogen, raskt tempo i kuperad terräng, dels kört ett slalompass. Ville ha mer svängrum än i måndags och lyckades släpa allt bort till fotbollsplanen, ska testa transportera i min stora rygga istället imorgon. Vi fortsatte där vi slutat med två portar, men idag dök det upp många fler fel än i måndags. De två stora problemen är om jag rör mig för mkt, då springer hon ofta förbi andra porten, och när jag skickar från 7-9 då hon ofta hoppar över den första. Ska köra ett pass imorgon också är planen, och då röra mig lite mer försiktigt, inte helt rättvist att gå från stillastående till full fart. Ella fick också träna, först två pass lydnad och sen bakombyten på slalom, bra att träna med bara fyra pinnar!


Av Malin - 18 juli 2011 19:24

Idag var vi ute på gården i två pass, på morgonen gjorde jag det sista med bara en port och fokuserade på ingångar ca kl 1-5, de Siri har haft svårast för. Tyvärr finns det ingen film för jag orkade inte släpa med kameran, men det kändes toppenbra och ni får tro på mina ord... Gårdens två mest hundentusiastiska barn iakttog träningen, följde med hem och sen ut på promenad, som började trevligt med bärplockning (vi har smultron, blåbär och hallon runt knuten) men sedan fick avslutas hastigt då Ella lyckades smeta in hela sig i lös hundavföring - vi gick raskt hem med Ella på behörigt avstånd raka vägen till badkaret för dubbel schamponering.


Ett par timmar senare var det dags för dagens andra träning, denna gång med kamera och två portar. Jag var egentligen för trött, det var kvavt och allt kändes jobbigt. Tyckte det gick hyfsat att sätta på andra porten, men när jag tittar på filmen kändes det mkt bättre än så - jag tyckte Siri var rätt flamsig och oengagerad men det var nog mitt humör det var fel på... Döm själv! Gjorde ingångarna rätt lätta men flyttade ihop och vred upp portarna inför varje repetitionsomgång (tre st). Nog kan vi få ihop ett rakt fyrapinnarsslalom innan veckan är slut! Fast imorgon ska jag på visit och under helgen är vi bortresta, det ger tre träningsdagar till.



 

Av Malin - 17 juli 2011 16:24

Idag har vi varit med Kickan & Ärtan på SSBK för lite agilityträning. Ella fick vara huvudperson idag efter några dagar i skymundan av Siris slalomträning, jag hade förberett en handlingövning som innehöll flera saker vi behövde jobba på: serpentin, tråckling och "fel" tunnelutgång. Hon kändes riktigt pigg idag och övningen gick bra förutom en viss sak - damen vägrade tråckla! Det krävdes ett par försök och övertydlig handling för att få henne dit jag ville, får återgå till att nöta det i enklare övningar igen. Jag ser också på filmerna att hon flyter ut mer än jag vill, får tänka på att ligga på mer nästa gång. Slutet av övningen hade jag svårt att få till (för jag var så inne i tråcklingen) men löste den tillsist med blindbyte och då blev det superbra!



  

Siri överraskade negativt genom att ha glömt däcket (eller, jag tror det är slalomträningen som fått henne att sikta in sig på upprätstående pinnar...) och vägra platta tunneln. Men det fanns riktigt bra saker också, som hur fint hon tog gungdunkningar från rätt hög höjd (fick hoppa upp från bordet) och vår första trehinderskombination: böjd tunnel-hopp-böjd tunnel som hon forsade fram genom som det vore det enklaste i världen!


Vi har även tränat slalom, fast då igår. Bytte plats till en fotbollsplan i närheten denna gång. Fortfarande en port men ska sätta till nästa imorgon är planen. Jag har för varje pass förskjutit belöningslinjen allt mer så att hon nu rundar andra pinnen, anledningen är att jag fick problem med detta hos Ella - hon tänkte för mkt rakt fram och sprang förbi andra porten när det tajtades till för mkt. Det är nyttigt att filma sig själv för jag ser saker att tänka på, bland annat att jag faktiskt hjälper henne lite väl mkt med mitt kroppsspråk i vissa rep och att jag inte laddar om henne efter fel. På't igen imorgon och förhoppningsvis lär jag mig av mina misstag...



 



Av Malin - 15 juli 2011 10:15

På allmänhetens begäran så kommer här filmer på vår 2x2-träning! Filmade det allra första passet, missade sen två så det blev sen pass 4 och 5. Varje film är ett hopklipp av tre st delpass a 1,5 minut med paus mellan, vi nöter alltså inte så länge som det ser ut... Varierar mellan leksak och godis, det första ger bättre fart men gör att hon ibland tappar hjärnan så försöker balansera det lite. Hon har svårt att klara ingångar som är kl 2-4, det är detta samt lägga till mer rörelse från mig som vi ska träna på innan nästa port läggs på. Idag och ev imorgon har vi vila, sen kör vi vidare!



  Pass 1, 110711.



  Pass 4, 110713. Första gången på grusplan och vilken skillnad i drivet!




 Pass 5, 110714. Vi fick som synes sällskap av tre ungar från gården. Siri jobbade dock koncentrerat trots att hon är barntokig! 
   
  

Av Malin - 13 juli 2011 14:59


Grattis Siri på 1-årsdagen! Man skulle kunna tro att hon blivit mer mogen och förståndig men icke, den lilla damen har i dagarna börjat tugga på skor... Tror dock anledningen är ett uppdämt tuggbehov så idag har vi införskaffat viltben och kalvnackar för en härlig bentuggarkväll! Det är nog den bästa födelsedagspresent hon kan tänka sig, och så har vi hunnit träna slalom också. Imorgon är det dags för ettårsvaccinationen, det tycker hon nog också är kul och jag hoppas hon inte mår tjyvigt efteråt men sist gick det bra.


Igår var vi iväg och tränade på SSBK, perfekt väder och ingen konkurrens om hindren. Gjorde en liten kombination med hopp och två tunnlar åt Ella där vi testade serpentiner och jaakkos, det senare gick överraskande bra och är nog nåt vi ska använda bara vi får in mer träning. Siri fick testa på långhoppet och A-et med den äran, vi körde även däcket och "hoppa ramen"-problemen verkade bortblåsta. Till sist fick hon göra två böjda tunnlar i kombination och även det gick som en dans! Så roligt att börja med ny hund, särskilt som hon tar till sig allt så snabbt, slalomet går också mkt framåt: på bara tre pass under två dagar så satsar hon framåt och tar ingången från olika vinklar, dock rätt snälla än så länge.


Och vad passar bättre på en födelsedag än lite återblickar från valptiden? Satte ihop lite filmer från uppfödaren och hemma som jag inte delat med mig av tidigare, det var mysigt att se dem igen men jag är samtidigt glad att jag nu har en unghund som kan och orkar mer än en valp...



Och så har vi den här gamla godingen...


Av Malin - 12 juli 2011 09:28


...ja, Siris slalomträning alltså! Lånade ett par pinnar på klubben igår och körde ett pass med att bara värdeladda första porten hemma i vardagsrummet. För en timme sin blev det ett andra pass, nu med pinnarna på 8 och 2 - hon lär sig snabbt och senare idag planerar jag flytta ut träningen så vi får mer svängrum. Ett pass till med godis, sen ska jag använda leksak så vi får upp riktigt driv. Filmade lite igår men det var för trångt för att det ska bli nåt som är värt att se, när vi tränar ute ska jag filma förhoppningvis varje träningspass.


I helgen var vi på bio på lördagsem (bra ställe att ta skydd när det är varmt) och skulle på utflykt i Visättra på söndagen. Hann träna lite rc, sen satte regnet fart och vi fick kura i klubbstugan hela familjen. När det mattats lite så gick vi elljusspåret i rask takt och tog oss sedan direkt hem, och då blev det förstås uppehåll... Igår var vi på utflykt i Balingsta igen, folktomt men lite för kallt för att bada. Det var bara Siri som hoppade i en gång...


Bilden på mig och Ella är från Kanonsabotören, snodde den från Sandras blogg. Tur att man har kompisar som är bra på att fota, så man kan få lite snygga fartbilder också.

Av Malin - 7 juli 2011 18:20

Först ut: Kanonsabotören i bilder! Utöver dessa vet jag att Sandra tog ett par fina under våra lopp, så de kommer förhoppningsvis senare...


Vår fina stuga!


 Siri iakttog tävlingarna med intresse när hon fick chansen...


 ...men spenderade alldeles för mkt tid i bur enligt henne själv, här med Tuva.


  Jag fick köra Carolinas Viggo två lopp, då var han lite fartigare än här.


 Även Ella var rätt slutkörd i slutet av helgen...


  Två duktiga tjejer: Ella och Tuva! Viggo tog också en rosett men efter jag åkt hem.



Igår återsåg vi gamla kära Taffsnäs där jag spenderat många somrar antingen på ridläger eller i stugan.

 Fjordingarna hade precis fått semester efter ett ridläger.


  Även våra rödvitbrokiga gick på bete!


  Ella fick bära mammas kameraväska och tog uppgiften på största allvar.


 På väg i badet med syrran och Christer.


 Siri ligger lågt i vattnet när hon simmar


  Och så lite energipåfyllning efter badet!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards