Alla inlägg under december 2011

Av Malin - 31 december 2011 10:58

Såhär när året lider mot sitt slut (och Siri lider av alla raketer) är det ju hög tid att summera året. Kommer ni ihåg hur kallt det började, med den mest extrema vintern på många år, SL-kaos och andra höjdare i dess spår? Jag gick en inomhusvalpkurs med Siri och tränade även ihop med kompisar i innelokal då det var svårt att vara ute i snömassorna och iskylan. Året bjöd även på massor av sjukor - jag fick både hälsporre och ringorm under vintern, Ella tvingades dra ut många tänder samt fick en rejäl urinvägsinfektion och F hade ett par eländiga veckor efter ögonoperationen (vilket iofs inte riktigt kan räknas då den var helt frivillig...), hoppas på ett friskare år för oss alla!


Under sommaren, som förstås var späckad med agilitytävlingar samt en och annan resa, utvecklades Siri sakta men säkert till en liten badfantast och vattenapportör, en sån hund har jag drömt om länge men det innebär en hel del nackdelar när lilla skrället även badar glatt i dyiga diken när tillfälle bjuds... Ella bevisade att hon har mkt kvar att ge som tävlingshund, särskilt nu när hon har konkurrens.



Då dags att kolla hur det gick med målen för 2011!

ELLA

Agility:

  • Jobba upp kondition och muskler så att hon verkligen orkar gå på fullt i ett helt lopp
     Efter vintern tog det tid att få henne i form men lagom till Kanonsabotören var den toppad!
  • Öka hastigheten mot och i slalom betydligt Betydligt vet jag inte, men snabbare är hon nu.
  • Få upp motivationen och farten i snäva svängar och serpentinhanden är ett ständigt projekt
  • Träna om A-hindrets kontaktfält och få tillbaka farten Har blivit mkt bättre!
  • Hitta ett nytt lag! Skippade lagtävlingar i år men för nästa finns det långt gångna planer.
  • Klara referenstiden i minst ett klass 3-lopp Trodde vi skulle bli snuvade på detta efter flera "nästan"-lopp, eller vad sägs om 0,06 tidsfel?, men på årets sista tävling fick vi till det! Konstigt mål egentligen när det är mkt upp till domaren men jag ville verkligen att Ellas agilitykarriär skulle synas på Hunddata.

Lydnad:

  • Halvera bromssträckan vid inkallning med ställande Haha, momentet borta så jag har skrotat den träningen!
  • Galopp tillbaka med apporten var det länge sen jag jobbade på så vet inte hur vi ligger till där...
  • Fortsatt bra attityd på träning och tävling Har inte tävlat men träningsattityden är det inget fel på.
  • Starta lydnadsklass 2 (Bonus: förstapris) Sköt upp det till nästa år, iom regeländringen.

SIRI

  • Fungerande löslydnad 
    Har gått upp och ned under året pga olika unghundsfaser, men generellt är hon duktig!
  • Hon ska fortsatt älska att leka,både kamp- och jaktlek, och jag ska kunna använda det som belöning
    Kampleken funkar utmärkt, däremot är hon inte lika taggad på ren jaktlek efter boll.
  • Kunna vara fokuserad och engagerad i att träna med mig även med människor och hundar omkring
    Jodå, lilla damen har utmärkt arbetsmoral!

Agility

  • Lära in bra grundfärdigheter vad gäller handling och självständighet Jag är nöjd med var vi står idag!
  • Lära sig genomföra alla hinder självständigt, utom kontaktfältshindren Platta tunneln kvar och inte full säkerhet på däcket men det känns bra.
  • Få ett bra och stabilt kontaktfältsbeteende Mja, bytte ju från target till running och har inte hunnit så jättelångt där än, blir att ligga i om vi ska starta agilityklass till våren.
  • Bonus: starta hoppklass på cavalier-KM Var anmäld men blev förkyld och orkade inte köra till Åtvidaberg för en inofftävling.

Lydnad: Lära in grundfärdigheterna Mjae, har kommit lite i skymundan för agilityn men vi har satt igång lite sen i höstas och börjar få till vissa saker.


Viltspår: Börja träna Har fått gå en handfull spår nu och hon visar goda anlag, ska nog kunna bli nåt!

 


    GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!  



Av Malin - 30 december 2011 14:49

Det kunde vara muntrare här men igår kväll var vi på väg hem från en god vän när det givetvis hände: ett gäng puckoslynglar smällde en hel låda stora raketer vid gångvägen när vi skulle passera. Siri reagerade inte allt för starkt på de första men när det bara brassade på smäll och ljus gång på gång så fick hon total panik, skrek och sprattlade och var inte kontaktbar alls på ett par minuter. Så jädra typiskt när jag varit så glad att hon inte reagerat tidigare även på kraftigare smällar. Hon återhämtade sig efter en stund men så så fort hon hörde minsta knall även långt borta så åkte svansen mellan benen och hon tog inte emot godis. Även idag har hon reagerat på de få knallar som hörts hittills, får se hur det blir när det drar igång på riktigt efter mörkrets intåg...


Kan verkligen inte fatta, jag utgår från att typerna totalt saknar empati och hänsyn men vad är poängen att smälla upp flera hundralappar en torsdagskväll? Och förstås kan jag inte låta bli att anklaga mig själv, VARFÖR väntade vi inte 10 minuter och tog bussen som går hela vägen hem? Jag borde fattat hur situationen vid centrum var, det är alltid liknande galenskaper dagarna innan. Och jag borde sett att det var en hel radda pjäser som skulle upp, så kunde jag valt att snabbt vända och ta oss därifrån istället för att vänta kvar. Idag har vi iaf varit på en rejäl promenad och sedan tränat och hon har varit fartig och glad som vanligt, hoppas inte det satte sig allt för illa.


Annars har denna vecka präglats av trötthet efter julen som blev intensiv med tre firanden på olika platser under tre dagar. Hundarna har också varit helt färdiga efter allt minglande, men i onsdags kom vi iväg på lite ridhusträning trots allt. Dock visade det sig vara dubbelbokat så det var både folk från Nacka och Sthlmsavdelningen samtidigt, totalt 11 hundar tror jag. Vi körde bana, den var lite för klurig för Siri så jag delade upp den för henne och hittade på egna vägar, men Ella fick förstås köra den som den var och hon var väldigt ivrig - känns som om tanten fått nytändning iom ridhusträningen! Idag fick hon träna rutan, för snart måste jag bestämma mig om vi ska tävla 2:an i januari.

Av Malin - 24 december 2011 09:09


...en RIKTIGT GOD JUL! 

Av Malin - 22 december 2011 16:42

Idag fixade jag den allra sista klappen och maten (knytis på julafton) och känner nu lugnet sprida sig. Igår och förrgår var jag mitt uppe i all stress över att hitta de rätta julklapparna och gärna skaffa nåt nytt att ha på mig, förstås sent ute som vanligt. Nu har jag iaf en hel dag att varva ned och komma i stämning inför tre dagars släktsammankomster, planen är att göra Jansson, städa samt fortsätta pälsvården av Ella som jag badade igår och ägnat nästan en timme åt idag - öronen, behänget på mage/bröst samt tassarna fixade, så det är "bara" resten kvar. Ska mkt till innan jag kastrerar en pälshund igen... Funderar även på att slänga lilldjuret i badet, hon såg rätt sugen ut igår och kanske trevligt med en nybadad unghund även om hon inte är uppenbart skitig.


Och på Agilitylistan går diskussionerna heta om löptikars vara eller icke vara på tävlingar. Tycker det är lite märkligt då det har stått med i slutförslaget som legat ute sen 2010, är det inte lite sent att ha åsikter om det nu? Fast poängen är kanske inte att ändra reglerna utan att påpeka för tikägare att man minsann kommer vara till stort besvär om man får för sig att tävla sin löptik. Jaja, har ju gått bra i andra länder så jag tror de svenska hanhundarna och deras ägare också överlever. Siri är iaf inte beräknad att löpa förrän augusti om samma rytm fortsätter, så första halvan av året lär gå smärtfritt.

Av Malin - 17 december 2011 21:22

Inget kan vara så trött som en utmattad Siri, kom hem från ridhusträningen igår och hon orkade inte ens hoppa ur bilen, stod bara och såg ynklig ut... Släpade hem henne och sedan dess har hon sovit nästan konstant, vilket passade bra med dagens väder - hundarna har inte rört sig många hundra meter, bara ut för att göra det de behöver och sen in och sova. Och det har varit under motstånd från Siri, hon har sprungit och krupit ned i sängen eller vägrat gå mot porten när det är dags för utgång, hon som alltid vill ut annars... Förstår att hon tar ut sig som hon ligger i under träningen både när vi kör och när hon "pausar" under stora protester. Ella är inte lika utslagen men så är hon mer världsvan och orkar mer.


Det var hursomhelst två väldigt taggade hundar jag hade med på träningen igår, båda tjuvstartade på den lilla banan vi körde och de tendenserna har jag sett tidigare med Siri men tycker Ella borde veta bättre, samtidigt kul att hon är så på tårna! Det var en rolig bana som jag löste lite på olika sätt med hundarna, eller i en sekvens iaf där jag blindbytte med Ella och bakombytte på Siri. Vi filmade ett varv och jag blir så glad av att se Siri, man kan inte tro att hon bara är 17 månader och inte debuterat än. Fast samtidigt finns det ju mkt kvar innan hon är klar, hon strejkade på platta tunneln igen denna gång, så fort hon bara gjort den en gång så går det utmärkt resten av träningspasset men nästa gång är det tvärstopp igen - men det ger sig nog med mer rutin.



Och så lite inspiration för alla som tävlar lydnad med en liten hund, misstror ni möjligheterna så koll in denna häftiga pomme!

Av Malin - 15 december 2011 15:26

Den här veckan började inte bra, jag har varit trött och på dåligt humör, och inte orkat ta tag i nåt samtidigt som julstressen blivit allt större. Har mest suttit vid datorn och skjutit upp saker tills det varit för sent för dagen och haft väldigt dåligt samvete över det då jag borde passa på att fixa saker när Rambo är hemma med sjuk matte. Men igår vände det - jag hade sovit dåligt och kände ännu en dag glida mellan fingrarna men jag hängde istället på Ida och Tina på promenad och träning i Visättra. Det var visserligen kyligare än jag beräknat med den starka vinden, men absolut värt lite frusna fötter! Ella fick träna hopp över hinder och fotgående med kommendering och jag tyckte hon var härligt taggad även om hon inte tänkte sätta ned rumpan på de fuktigare ställena av planen. Så fort hon var färdig fick hon ligga i stugan då hon skakade av köld vid uppbindningen. Siri tränade bara slalom och jag passade på att utnyttja sällskapet så Tina fick agera domare och göra lite olika saker från att stå nära och titta till att jogga bredvid och vifta på armarna - inget bekom Siri, möjligtvis kastade hon en blick åt det hållet men höll ändå farten uppe.


Efter att kommit ut och gjort det bästa jag vet så fick jag mkt mer energi så idag har jag varit i Kungens kurva och julhandlat! Det blev också lite spontant ett varmt vintertäcke åt Siri, hög tid nu när hon vuxit färdigt. Och apropå Siriskruttet så är hon i nån jobbig hormonell fas efter löpet nu, morrar och skäller på allt från en man i målarkläder till de flesta hundar vi möter, och så alla ljud hon hör uppepå det. Hoppas det inte varar i två månader för redan efter ett par dagar är det rätt påfrestande... Imorgon ska vi iaf på ridhusträning med Nacka BK, sen lär hon vara lugn och snäll.

Av Malin - 12 december 2011 16:01

I lördags blev det att stiga upp tidigt för att inte missa allt jag ville se och göra på Stockholms hundmässa, 8.30 var jag på plats men det kändes ändå som att tiden flög och jag långt ifrån hann med allt, problemet är ju lite att allt intressant var samma tid. Spenderade först lite tid vid cavalierringen men så intressant är det inte med utställning så sen blev det en timmes freestyle men jag önskar det blivit mer. Shoppingen kom vi inte riktigt ingång med förrän vid lunchtid och då var folkmassorna rätt plågsamma och det tog otrolig tid att bara röra sig genom gångarna. Blev iaf två nya läderkoppel, godis och tugg, glukosamin till fyndpris och två söta cavaliermagneter - och så fick jag en tävlingsbok mot att delta i en tävling, perfekt nu när jag med två hundar har mer papper att släpa på... Kom hem utmattad till två tämligen olyckliga hundar som haft en trist dag, och på nåt sätt orkade jag fixa en lite festligare middag som vi åt i soffan framför nobelprisutdelningen och banketten, det är kanske lite fånigt men jag har alltid älskat nobelfesten - en perfekt sammansmältning mellan skarpa hjärnor, traditioner och flärd.


Hundarna fick sen kompensation på söndagen genom en långpromenad i skogen och råa kalvnackar till middag, vilket givetvis uppskattades. Fast vad Ella inte gillade var att Fs arbetskompis kom över på kvällen, hon skällde som attans med det stora benet i munnen, hur hon lyckades vet jag inte men budskapet var tydligt: "jag vet nog att du kommer bara för att stjäla mitt ben". Otur för henne att ingen tar henne på allvar (utom möjligtvis Siri som just när det gäller ben är väldigt respektfull mot tanten).


Här är det bästa freestyleprogrammet jag såg på mässan, och så vann Mickan & Rut inte oväntat AFC klass 3 på lördagen, snyggt jobbat!

Av Malin - 9 december 2011 16:54

Idag har jag ägnat mig åt vila och uppladdning inför morgondagen som är min namnsdag, Nobeldagen och förstås inte minst Stockholms hundmässa - det absolut viktigaste av de tre sakerna. Och eftersom jag hade migrän i natt och varit småhängig och lite förkyld hela veckan passade det bra med ruskväder och att daghunden är hemma med sjuk matte. Extra skönt med en paus från honom då Siri inte alls hade löpt över under helgen (det var nog ett önsketänkande från min sida) utan de genast förenades i älskog när jag hämtade honom på måndag morgon. Det har varit några dagar med avspärrningar inomhus, dubbla promenader, fixande och trixande när det var dags att flytta hundar/gå ut, samt livligt protesterande hundar - kärleksparet stämde gärna in i "vackra" duetter när andan föll på. Men den hund som protesterar mest över grindarna är den som mest får vara med mig, alltså Ella - hon blir otroligt förolämpad varje gång hon hamnat på fel sida gallret och berättar det högljutt. Det hela lugnade sig iaf lite på onsdagen så jag tror det kommer vara över på måndag.


Imorgon är det alltså hundmässa med Kickan, och framförallt är jag sugen på freestylen men det ska även shoppas, kollas på utställningscavalierer (får se hur länge det känns spännande...) och så måste jag ju se den bostonterrier som tävlar lydnad, snacka om en katt bland hermelinerna!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards