Alla inlägg under juli 2012

Av Malin - 28 juli 2012 12:43

 

Vi har spenderat ett dygn hos mamma, och då hunnit med en hel del sommaraktiviteter: kantarell- och bärplockning, grilla, äta glass på brygga samt jaga förrymda får. Inga bad dock, för så varmt var det faktiskt inte... Igår gjorde jag blåbärspaj och -sylt, idag ska vinbären tas om hand.


Ellas urinprov kom tillbaka negativt, vilket jag misstänkt men ändå skönt att få det bekräftat. Och lilldjuret löper! I onsdags tränade vi på SSBK med Kickan, Ella fick bara lite lätt träning eftersom vi tävlade kvällen innan men hon kändes härligt pigg. Och Siri fick köra några repetitioner platta tunneln, jag tjuvstartar träningen med den så vi hinner bygga upp rejält värde för den - nu fick Kickan lyfta lite men på slutet var den tillräckligt låg för att hon kände den mot ryggen. Sen rök lilla fröken ihop med en pappistik som kom framspringande, jag hoppas det bara är löphormoner i rullningen för hon har varit rätt grinig senaste två veckorna...

Av Malin - 25 juli 2012 18:15

Igår var jag och Ella på Knivsta BKs årliga kvällstävling, löpande Siri (började i söndags) fick stanna hemma eftersom jag skulle åka med och sitta intill hanhundsägare, och det var faktiskt rätt skönt att för en kväll vara enhundsförare. Trevligt sällskap och skönt väder hade vi, kanske i varmaste laget för Ella men jag vätte henne inför loppen. Själva loppen då, "shame about the handler" definitivt, jag orsakade både disken i första loppet och femfelaren i det andra.


Agility: Klurig bana och den skördade många offer, allt gick bra för oss (fast dålig fart i slalom) fram till en tunnelfälla på slutet, jag tog in Ella lite för mkt och sen när jag insåg det släppte jag iväg henne istället för att som planerat hålla i - och hon satt som en smäck i fel tunnelingång. Surt då vi var felfria fram dit och tiden räckt åtminstone till en 7:e plats. Och särskilt när jag senare såg flera lösa situationen galant med ett byte innan tunneln, det hade jag absolut hunnit och hade gett bättre tid också.


Hopp: Första gången jag stött på fri slalomingång, roligt men det tog tyvärr tid från resten av banvandringen även om jag bestämde mig fort. Det var också slalom som jag sabbade genom att trycka ut Ella för långt så att hon gick på fel sida om första pinnen, rent klanteri från min sida. Ella kändes lite mattare och jag fick nästan vänta på henne i vissa situationer.


Av Malin - 22 juli 2012 09:22

 

Idag är det fyra månader sedan Siris operation och inte långt kvar till ett helfriskt liv! Hon blev ju i princip friskförklarad vid tremånaderskollen men jag har ändå tagit det gradvis. Då började vi gå långrundor i skogen igen, men bara i koppel. Nu de senaste tio dagarna har hon fått vara lös när det känns lämpligt. Först i samband med bad, då hon ändå mest är i vattnet, och sen även på promenadstigar där möjligheten att sticka nånstans är begränsad. Dock har det ändå blivit några språngmarscher, efter sädesärlor och en gång efter husse - ingen hälta efteråt så det klarade hon.


I torsdags var vi hos mamma och spenderade en hel del tid på den långgrunda stranden, Siri fick sig verkligen en genomkörare då hon först sprang efter pinnar i vattnet och sen följde med mig och F när vi simmade, eftersom hon tyckte det var lite otäckt och hela tiden simmade fram och tillbaka till stranden medan vi var ute måste hon hunnit med ett par hundra meter totalt. Sen avslutade hon med att sitta i vattenbrynet när vi bytte om, trots att hon skakade av köld, jag fick säga åt henne flera ggr men hon skulle prompt sitta just där - tokhund!


Och i tisdags åkte jag och spontantränade agility på morgonen, Siri fick springa en böjd tunnel några gånger och oj vad glad hon blev! Helt klart agilityn som vinner över lydnad/rallylydnad. Ella tränade slalom, ffa att jag ska kunna framförbyta eller serpintina efter slalomet utan att hon går ur och det fixade hon toppenbra. För övrigt har Ella mått alldeles utmärkt sen efter veterinärbesöket...


Av Malin - 20 juli 2012 14:43

    

Hade planerat blogga om hur mysigt vi har haft det de senaste dagarna, men i natt vaknade jag av tasstramp och hittade en eländig Ella vid sovrumsdörren. Misstänkte först att hon kände sig risig i magen, skulle inte varit så märkligt då hon fick smaka ett och annat hos mamma dagen innan. Men det var inte ut hon ville och hon verkade inte må bra, rörde sig ytterst försiktigt och ville inte lägga sig ned - satt bara upp med ett plågat uttryck. Och när hon väl lade sig var det otroligt långsamt och på ett ovanligt sätt. När hon fortsatte med samma beteende på förmiddagen, trots att hon åt bra och gjorde ifrån sig utan problem, så kändes det olustigt och jag ringde vet för tid samma dag. En annan dag än en fredag hade jag har mer is i magen men nu ville jag inte chansa och riskera akutbesök under helgen. Dessutom hade hon liknande symptom i höstas och då en rejäl bakteriell uvi.


Nu har vi varit hos vet och inget hittades, allt hon klämde och böjde på var smärtfritt och fint, ingen smärta över urinblåsan heller men för säkerhets skull fick vi lämna urinprov som ska skickas på odling och jag fick antibiotika utskrivet men med förbehållet att avvakta ett dygn och bara starta kuren om hon är oförändrad eller sämre. Men hon verkar istället bättre och lägger sig utan större åthävor nu. Känns ju lite som bortkastade pengar, men å andra sidan fick hon ju en noga hälsokontroll och allt verkade helt bra med henne, min lilla skrutthund... Undrar vad det kan ha varit med henne?

Av Malin - 15 juli 2012 14:36

Väldigt regnig sommar detta, känns som det var ett tag sen vi hade en dag helt utan regn? Mycket svamp och blåbär men för plågsamt att plocka bland alla mygg. Vi var ute en runda i Gömmareskogen igen igår, men fick halvspringa sista biten då F som är populär hos blodsugarna fick panik. Sen fick hundarna bada i sjön, då hade solen gått i moln och vi var inte sugna - men skönt och myggfritt iaf! Siri som badat lite försiktigt första delen av sommaren kom på att man faktiskt kan simma långt efter pinne, men hon har svårt att se dem när man kastar ut dem en bit och hon bommade flera ggr, irriterande då att man inte bara kan säga "den ligger en dm till vänster om dig nu", kanske borde lära in lite dirigeringskommandon? Eller ta med en flytleksak som syns längre.


Men slår Siri med hästlängder gör dessa undervattenshundar, helt otroliga bilder!

Av Malin - 13 juli 2012 14:47

 

Tur att hundar inte har koll på sina födelsedagar, annars kanske Siri - som fyller 2 år idag, hurra! - skulle vara en smula besviken. Vi är alla trötta efter tävlingsdagen igår, så något ambitiöst firande blir det inte. Men tänkte ändå vi kunde ha det lite mysigt så åkte ut till Gömmaren igen och började gå på upptäcksfärd på stigarna vid sjön. Hundarna plaskade i vattnet, vi hittade otroliga mängder smågrodor (fattas bara med alla yngel vi såg sist) men ganska snart började åskan mullra. Fortsatte ändå men höll oss i skogen, dock kom förstås det obligatoriska skyfallet och vi fick genomblöta skynda till bilen. Åkte istället och köpte mat till hundarna, och passade på att införskaffa kalvnackar så en mumsig födelsedagsmiddag blir det för henne i alla fall! Två år fyllda betyder ju även slutmätning i min värld, ska försöka göra det innan det är dags att starta henne så man slipper åka extra tidigt för det.


Tävlingen igår var trevlig men resultatlös - vi diskade oss i båda loppen. Inför hopploppet som var först hade jag inte riktigt hunnit vakna än, trots kaffepaus på vägen dit, och ovanligt nog glömde jag helt bort vägen och skickade Ella över fel hopphinder. Hon hade nollat om jag inte klantade till det så... I agilityloppet hände en annan oväntad sak, det var en riktigt klurig bana som jag undrade hur vi (eller någon?) skulle klara felfritt, under banvandringen kändes det dock mer hoppfullt och jag var säker på mina val. Och Ella reagerade helt rätt på min handling i alla besvärliga situationer, enda missen var att hon kom fel på en tunnelingång som syntes mindre än jag trodde. Sista tre hindren var bara en raka mot mål men Ella sprang förbi platta tunneln som om den inte stod där och vips så var vi diskade igen! Trevligt där ändå som sagt, härlig plats för en tävling med hundbad "runt knuten" och vacker miljö. Underlaget var inget vidare efter allt regn och flera dagars nötande, men det fanns en sandningspatrull som ryckte ut med en skottkärra och skovlar på alla platser det blev för slirigt.


Fick ingen film på något av loppet, så här kommer istället en på vår lagstart i Knivsta för en månad sen:

Av Malin - 11 juli 2012 14:35

 

Suck, vår enda dag på Slottshoppet imorgon och jag är noll sugen på att åka ottan och köa hela Essingeleden för att tävla agility, all lust är spårlöst väck och jag funderar allvarligt på att stanna hemma - i år ryker hundralapparna på ingenting då jag inte kommer iväg på tävlingar... Kanske dags att agiltypensionera tanten när nu ynglingen snart ska få starta? Men vad lycklig hon ser ut på bilden, även om det inte går lika fort längre kanske hon vill fortsätta?


Annars så överdoserade jag jordgubbar rätt rejält igår, åkte på självplock och fick ihop 6 liter ihop med mamma. Det blev en och annan gubbe i farten, sen med mjölk på eftermiddagen, med glass efter middagen och till sist syltkok på kvällen. Idag har jag återkommande tvångstankar om att sleva i mig sylt med sked och bara ryser av tanken. Jaja, kanske får i mig lite om några dagar när chocken gått över...


Av Malin - 8 juli 2012 15:53

I fredags eftermiddag var vi på utflykt hela familjen, återigen testade vi på ett nytt ställe och denna gång blev det Gömmaren med tillhörande naturreservat. Märkligt att jag inte tagit mig dit tidigare då det ändå är nära, men sjön ligger som namnet antyder lite gömd och anonym. Det finns många leder men vi höll oss runt sjön, en lagom lång runda med vacker utsikt. Hundbad utan koppeltvång hade de också, så Siri fick vara lös för första gången sen skadan. Men vet inte ens om hon märkte det, hon var fullt upptagen med plaskande och simmande... Även F badade, premiärdopp för honom, jag hade inte badkläder med men det var lite lockande när vi väl var där, trots att vädret var grått.


Ella badade faktiskt också, även om hon ser ut som en landkrabba här.


 


Siri badade inte bara i sjön utan plumsade även ner i gyttja från en spång. Tur att sjön var nära då! Men det var nog ett misstag för sen gick hon fint över alla andra spänger.


 

Massor av grodyngel simmade omkring vid stränderna.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards