Alla inlägg under mars 2013

Av Malin - 30 mars 2013 14:59

 

Det blev en väldigt inställd påsk detta, ingen träning igår och ingen påskmiddag ikväll - både jag och sambon är alldeles för svaga för några som helst aktiviteter utom det allra mest nödvändiga. Jag rastar hundarna och vi turas om att handla, utöver det orkar vi nästan ingenting. Jädra seg förkylning detta, har nu haft kraftig rethosta i sju dagar och trots flera feberfria dagar blir jag inte piggare. I desperation vände jag mig till det stora nätet igår och upptäckte att choklad (kakao eller mörk choklad) faktiskt är hostdämpande. Stämmer bra, men effekten varar bara ett par timmar och det som först kändes som en utmärkt huskur är jag redan vansinnigt less på - visste inte innan hur osugen jag kan vara på choklad vid fel tillfällen.


Hundarna får som sagt minimalt med motion, men som tur för Siri har jag precis börjat läsa om Control Unleashed. Vi har nämligen kommit på kant med varann under promenaderna, jag tycker hon är ohörsam och hon att jag är tråkig och tjatig. Nu blev jag inspirerad och har haft med klicker och godare godis ut så jag kan förstärka det beteende jag vill ha istället för att tjafsa. Och vad snabbt jag fick effekt! Nu kommer hon snabbt på inkallning, spottar ut harskit bara jag tittar på henne samt avbröt genast en blivande småfågelsjakt när jag opponerade mig. Jag har också ansträngt mig för att roa hundarna lite så jag lämnar dem i kvarsittande, stapplar ut i skogen och gömmer mig innan jag kallar in. Så får de springa lite åtminstone. Fast idag gömde jag mig för bra varpå Siri istället fick syn på en solande familj som alltså fick påhälsning av glad cavalier, tack och lov tyckte de det bara var mysigt... Typiskt henne: hittar jag inte matte så duger det lika bra med nån annan!


Glad påsk på er andra, vi ska peta i oss lite sill ikväll och hundarna ska få ben så jag slipper roa dem.

Av Malin - 27 mars 2013 14:53

 

Jag blir sakta bättre från förkylningen men det går ju så infernaliskt långsamt, vore trist om jag inte var frisk till påsk ens. Idag gick vi den första riktiga långpromenaden sen i början av förra veckan och det var verkligen att ta mig vatten över huvudet, mitt ute i skogen så var det som att springa rakt in i en tegelvägg och sen stapplade jag omtöcknad hem - rundan tog 20 min längre än normalt... Börjar misströsta inför möjligheten att träna i övermorgon men den som lever får se! F är för övrigt fortfarande hemma från jobbet, han gjorde ett tappert försök i måndags men det blev läkarbesök istället.


Hundarna blev iaf väldigt entusiastiska över motionen och jag är glad över att de fick sträcka på benen även om det inte var optimalt för mig. Imorgon blir det åter en lugn hemmasittardag för oss alla.


De små njutningarna under sjukan har varit att ligga i soffan med eftermiddagssolen värmande mig, samt ljudboken jag lyssnade ut igår: "Anansi Boys" av Neil Gaiman. Återigen saknade jag boken såfort den var slut, även om den inte var lika stark som "American Gods". Han har något sätt att skriva som får mig att känna så mycket mer sympati för människor - rollfigurerna i synnerhet förstås men även mänskligheten i stort.

Av Malin - 23 mars 2013 20:17

 

Nä, det finns förstås inga tillfällen då det passar bra att vara sjuk men ibland känns det som extra dålig tajming. Förra helgen insjuknade F dagen innan han skulle på rollspel, medan jag blir dålig lagom till den efterlängtade agilitystarten i Strängnäs, tänk om det kunde varit tvärtom så vi båda fått göra det vi ville... Skönt iaf att sjukan hade lite inkubationstid så att F är bättre och kan avlösa mig nu när jag varit mer eller mindre däckad i tre dagar. Och roligt att det har gått så bra för de flesta jag känner idag - grattis Maja, Alva, Alice och Carina till pinnarna!


Eftersom veckan, före jag själv stupade, mest bestått av marktjänst åt sjuk sambo har den varit synnerligen stillsam. Men vi var iaf iväg och tränade i Väsbyhallen med Jenny, en bekant till henne och så en bekants bekant. Tyvärr blev väl inte det den bästa träningen då Siri två gånger blev påsprungen av en större hanhund, en gång inne i tunneln och sen när hon belöningskampade med mig. Sen ville hon inte vara med längre, och jag ska vara mer noga i mitt val av träningspartners framöver för inte ok att sånt händer. Inte bara dåligt dock, vi fick bra träning på både gungan och platta tunneln, och den senare går väldigt mkt snabbare nu är sist vi tävlade...

Av Malin - 17 mars 2013 13:54

 

Kallt som självaste fan men en härligt solig vecka har vi haft och njutit av den ute såväl som inne!


 


 

Jag har denna vecka dragit Fs fotpall till fönstret för att fånga solens första strålar i vardagsrummet, hundarna har uppenbarligen sett och lärt för i fredags låg först Siri och sen Ella en stund var och njöt i solen däruppe.


 

Vad tar ni för valpen där i fönstret? Här ser Siri till att få de allra sista strålarna i köket på ryggen. Det är uppenbarligen inte bara jag som längtar efter vårvärme... Egentligen "får" hon inte vara på bordet och följaktligen inte i fönstret heller men i fredags lät jag mig charmas när hon bad snällt och sen har det varit helt kört, hon har hoppat upp så fort hon haft minsta anledning.

Av Malin - 11 mars 2013 14:29

Den gångna helgen har jag ägnat åt två saker: Crufts och bokcirkelträff. Hundarna har kommit lite på undantag men de har förstås fått vara delaktiga i båda sakerna - även om surtanten Ella varken uppskattar gäster eller agilityutövande border collies... Jag har framförallt kollat på all agility jag kunnat och sen även htm och freestyletävlingarna. Både igår och idag har vi gått en rejäl runda i väldigt stark marssol, solglasögon hade varit bra, så nu är hundarna tillfreds.


Lite mellanspel angående bokcirkeln: det var F som valde boken, "American Gods" av Neil Gaiman. Jag trodde inte det var en bok för mig men vad bra den var! Härligt att riktigt känna läslust och att få sjunka in i en annan värld, kände mig lite sorgsen när den var slut till och med.


Men nu några höjdpunkter och lågvattenmärken från Crufts:


Denna klass var det mest provocerande som hände under helgen, kolla hur nära hinder 3 och 4 är varann! Fick veta att måtten som gäller i sb är minst 3,6 meter mellan hindren på raka och minst 2,74 vid 90 graders vinkel eller mer - de fruktansvärda kombinationerna i förra reglerna kom genast upp i minnet, för er som inte tävlade på såna kan jag upplysa att de var en övning i att fälla flest antal hundar på de mest halsbrytande sätt, burr... Nu klarade alla hundarna här sig utan krasch men det ser inte trevligt ut när largehundarna hoppar direkt.



Då var detta betydligt häftigare, kolla den vita pudeln som startar vid 1.40 - wow! Jag är ingen pudelmänniska men ibland blir man sugen... Öht få shelties på Crufts men många jaktcockrar och små pudlar, intressant nog.


Vinnarna i den internationella freestylen var underbara, härligt program!

Det som framförallt är härligt med Crufts är inspirationen det ger, sitter nu med fullt av banor och situationer jag vill testa med mina hundar, och saker som vi ska träna.

Av Malin - 8 mars 2013 14:27

    

När jag nyss loggade in på bloggen blev den slumpade säkerhetskombinationen "f a r t", passar utmärkt en dag som denna! Idag har vi nämligen tränat agility, återigen var det jag och Kickan som var vapendragarna, och som jag misstänkte var det inga bekymmer alls med farten på efterlöps-Siri. Fokuserade mest på platta tunneln och gungan med henne, lite back to basic vilket behövs när tävlingssäsongen snart drar igång. Platta tunneln satte jag på en raka med två hopphinder framför så vi också kunde träna på ordet "fram", tycker att hon reagerar alldeles utmärkt på det nu men ska nöta vidare. Sen blev det bakombyten på rund tunnel vilket hon tyckte var lite svårt först men sen läste jättefint. Och så gungan! Började med lite banglekar eftersom det var länge sen sist, jobbade mkt på stadgan efter nedslaget också för jag vill att hon är kvar tills jag ger klartecken. Sen lite "springa längst ut"-träning, jag höll emot allt mindre men vågade inte avstå helt tills på slutet när jag bestämde att nån gång måste det faktiskt ske... Så det blev två repetitioner av tävlingsmässig gunga och det såg jättefint ut även om jag hade hjärtat i halsgropen båda gångerna. Men ska vi kunna tävla agilityklass är det ju bara att tjuren vid hornen, och jag ska tillägga att Siri aldrig visat minsta osäkerhet inför gungan utan det är jag som är lite nojig över hennes orädsla, vill inte att hon bryter nacken i farten...


Ella fick framförallt rallyträning inför avancerad klass, men jag märkte att det var några nybörjarklassmoment som kärvade, ja förstås är det de nya vi främst tränat nu. Vi körde också skick runt stolpe bara för att, samt lite olika kluriga handlingvarianter på hopp och tunnel. Och Rambo överraskade mig genom att springa korta tunneln helt själv idag, duktig gubbe - han var så lycklig över att jag hade med falukorv bara till honom att han nog skulle gjort vad jag än bad honom. Nu är det fridfullt bland djuren och jag inväntar att eftermiddagens agilitytävlingar ska starta på Crufts.

Av Malin - 7 mars 2013 15:47

 

Trots att det fortfarande är kyligt så visar sig onekliga vårtecken denna vecka. Gick ned för att mata änderna i början av veckan och de bara fnös åt mina brödbitar från andra änden av dammen - "vadå, ska vi behöva simma närmare för att få? Då kan det vara...". Antar att de börjat få annat i tankarna för så mkt mat har de inte tillgång till än. Nästa sak jag upptäckte var att jag klev in i en bil som stått parkerad flera timmar och den var varm! Snart är det väl stekhett med bilar i solen men just nu alldeles lagom. Och till sist har jag vaknat runt kl fem varje morgon i flera dagar nu, min kropp reagerar så på ljuset varje vår så jag ska testa hänga upp mörka lakan över gardinerna inatt...


Siri har nu slutat löpa, egentligen ett par dagar kvar om man räknar formellt men det verkar definitivt över, nu är hon bara trött och gosig istället för killgalen. Vet att hon blivit såhär trött tidigare också men jag blir alltid chockad när hon går EFTER mig på promenaden istället för att springa i förväg. Får se om hon iaf är pigg på träning imorgon, men det har aldrig tidigare varit något problem, är det agility så springer hon!


Ellatanten är då förvånansvärt den pigga i sammanhanget, hon diggar vårsolen och snön, snöbadar massor varje promenad vilket är nytt för i år, tidigare har hon bara rullat sig i äckel eller om hon är blöt. Hon har fått nytt halsband också, för nu har hon länge krånglat vid koppelpåsättningen för hon tycker det är sååå äckligt när halsbandet vidrör öronen. Nu har hon ett knäppbart istället och tycker det är mycket trevligare så det var väl investerade pengar (särskilt som jag använde presentkortet vi vann i Åretstävlingarna). Idag är det Crufts så hundarna har fått tugga ben istället för att promenera i nån större utsträckning.

Av Malin - 1 mars 2013 21:04

 

Första mars har nu en speciell betydelse för mig, för det var idag exakt ett år sen olyckan inträffade... Så vad kunde vara bättre än att spotta oturen i ansiktet med en rejäl agilityträning på årsdagen?


Egentligen alldeles för trött efter en tids dålig sömn men härligt att komma iväg på träning. Det blev bara Kickan och jag men vi var (över?)ambitiösa och plockade fram en hel del. Vi gjorde dels en hopp-och-tunnel-kombination som kunde köras på oändligt många olika sätt, dels en liten slalomkombination. Jag var trots mina föresatser lite för taskig i slalomträningen igen och drog ur Siri flera ggr, svårt att lägga det på lagom nivå för måste samtidigt testa gränserna. Handlingträningen gick däremot utmärkt med båda hundarna! Sen fick Ella lite rallyträning (starten i avancerad klass närmar sig ju) och vi byggde om till en längre bana - som gick helt ok med Ella men blev bitvis alldeles för svår för Siri. Men det roligaste av allt var att vi hittade en platt tunnel så jag kunde träna den. En långsam förstarepetition men sen fick hon fart, mycket fart - härligt!


Det har varit tråkigt att vara så trött just nu när vädret varit superhärligt, men har hunnit njuta av det ändå, särskilt när vi var hos mamma ett par dagar och kunde sitta på en fårskinnsfäll i solen. Siri begränsas rejält, precis som för ett år sedan, men nu pga höglöp. Undrar förresten hur länge det ska hålla på? Hundarna har lekt snuskiga lekar i en vecka nu... Och ursäkta de repetetiva trötthundsfotona, måste börja komma ihåg att ta med kameran ut så det blir vakna jyckar i rörelse också.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards