Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin - 20 oktober 2013 09:05

I onsdags var jag och Kickan på en efterlängtad privatlektion för Eva Marie. Hon hade byggt en kortare bana som vi först fick köra efter eget huvud och sen testa olika saker som klockades. Jag upptäckte t.ex att det faktiskt gick lika snabbt att ta den tajta och kortare vägen som den flytigare, intressant eftersom jag nästan alltid väljer flyt över sträcka. Vi fick testa blindbyten i serpentin och "fulsvängar". Siri gick som en liten kanon, härligt eftersom hon är så skendräktighetstråkig hemma nu, spelar ingen roll när agilityhinder ställs framför henne! Men däremot så känns det som att staket (med serpentiner, tråcklingar osv) inte sitter så säkert som förra vintern, absolut nåt att nöta in då de verkar ha en liten revival på banorna nu. Fick också idéer om hur jag ska skärpa mig och springa på för fullt på första försöket, för som alltid fegkör jag första varvet och springer allt fortare ju mer varm jag blir i kläderna.


Inspirerad åkte jag och tränade på SSBK igår morse, fokus blev just blindbyten och jag vågade även lägga upp hindren på fullhöjd, klick till mig! Och blindbytena gick alldeles utmärkt, jag kan ju släppa henne tillräckligt i svängarna för att hinna även i hoppkombinationer.


Idag är hundarna utslagna och Siri risig i magen, vi var nämligen på kompisträff igår kväll inkl ett helt gäng barn som gärna bjöd hundarna på såväl spagetti (inte hela världen) som chips och smågodis... Borde förstås övervakat mer noga men så vill en ju umgås också. Ella har en intressant inställning till barn, de är äckliga i sig själva men med något ätbart i handen blir hon istället som en skugga på dem. Igår hade en pojke till och med hundtränarambitioner så de har fått hoppa hinder, leta okokt spagetti samt hunsats lite i en förbudsövning, tror Siri lyssnade bättre på honom än oss...

Av Malin - 15 oktober 2013 19:11

 

En härlig hösthelg var det, idag har det varit segare men imorgon blir det privatträning för bästa Eva Marie! Det enda kruxet är att jag varit illamående sen igår kväll, men det ska inte stoppa mig...

Av Malin - 7 oktober 2013 10:10

Oj, vad dålig jag har varit på att blogga! Men jag har dragit på en envis förkylning ett par veckor så det har inte hänt så mycket intressant sen förra tävlingen faktiskt...


I lördags var vi vid Edsbergs slott för årets sista utomhustävling, tack och lov var nu Siri mkt piggare än i Strängnäs så jag lutar åt att hon bara led av efter löpet-matthet då. Inga konstiga hopp med taxering och tidiga avsprång heller även om jag märker att hon påverkas av höjden, vi måste skärpa oss i träningen och inte hela tiden köra pyttelågt helt enkelt. Åsa Wrede dömde och hade gjort intressanta och utmanande banor där man fick tänka lite under banvandringarna, roligt! Agilityklassen är jag jättenöjd med, särskilt som det fanns två balanshindersfällor som hon inte ens tittade på och nöjd med mig själv som sprang på bättre än sist. Vi slutade på en tredjeplats och knep sista pinnen! Sen var det hoppklass och jag var lite nervös för starten men den gick ju som smort, förutom att jag blir så chockad att hon tog det utan problem att jag kommer efter. Sen valde jag en annan väg till slalom än de flesta andra, med svårare ingång men bättre linje över hindret innan, undrade om hon skulle orka hålla i in i första porten och det gjorde hon tyvärr inte. Sen klantade jag mig på slutet och drar bort henne från ett hopphinder, och med två missar blev det dessutom tidsfel.



Då har vi alltså två agilitypinnar och ingen i hopp, gäller att få till farten och optimera svängarna så vi blir snabba nog att konkurrera även i hoppklass.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards