Alla inlägg under april 2014

Av Malin - 29 april 2014 12:14

 

Suck, dessa spaniels... Härligt bad i sumpdike igår! Lukten och viss gråton sitter i trots schamponering och imorse klev de i ett annat dike.


Vi var på första utomhustävlingen för säsongen i söndags, men nu brakar det på med tävling varje helg. Mysigt att vara tillbaka på Botkyrka BK, har aldrig tävlat där men vi gick ofta vid Trollsjön bakom klubbstugan med vår första hund Mimmi. Härligt vårväder men det innebar att det var i varmaste laget för stackars Siri med tjock vinterpäls, lät henne bada i sjön inför första loppet men hon var matt på uppvärmningen ändå - som tur är tänder hon alltid till när kamptrasan tas fram.


Första loppet kändes inget vidare, men ser förvånansvärt bra ut på film, hon springer på bättre än jag trodde. Vi får en vägran då hon kommer innanför ett hopp som ska tas från utsidan, här blev jag otroligt förvånad eftersom hon alltid brukar välja utsidan och jag aktivt måste hålla in henne vid serpentiner, därför tittade jag inte ens ordentligt utan var bara orolig att hinna ta in henne mot mig så hon inte sprang förbi hindret. Kanske kursläxan har sjunkit in? Vi ha tränat mkt på serpentiner och tråcklingar nu. Hur som helst, på denna flytiga bana hade vi ändå ingen chans tidsmässigt... Nästa bana passade oss betydligt bättre och nu var det svalare också, tyvärr började Siri med att riva första hindret så chansen till pinne rök direkt. Är mycket nöjd med hur vi klarade sekvensen från hoppet bakifrån till slalom, där föll många bort och jag var orolig för denna del. Sen diskade vi oss på en annan svaghet, efter rak lång tunnel har hon en tendens att falla in mot mig och nu hade jag dessutom redan börjat snedda för att hinna med tråcklingen längre fram. Men loppet kändes bra ändå, mer kluriga banor önskar vi oss!


Av Malin - 25 april 2014 18:21

Nu borde jag vara på klubben och bygga bana inför morgondagens tävling men igår vaknade jag med frossa och halsont så det blir vila inför funkisjobbet istället. Väldigt olämpligt att gå och bli eländig inför första riktiga agilityhelgen för våren kan jag ju tycka...


Efterlöpströtta Siri och jag har iaf börjat på kurs i offensiv agility för Mija Jansson! Första tillfället i tisdags och vad kul att gå på "riktig" kurs, har bara gått en-två dagar agility med henne tidigare, nu är det fem tillfällen med handlingsdrillning vilket är perfekt när säsongen drar igång. Det blev en klurig minibana vi körde och inte det minsta matthet märktes på Siri som körde så gruset sprutade och skällde på orädda kaniner där emellan. Jag hade helt glömt hur det är i Solna... Vårt återkommande problem var ett staket där man skulle ta första och tredje hindret men alltså springa förbi det mittersta med hunden intill sig - vi lyckades ta mittenhindret, ta tredje bakifrån och springa förbi alltsammans... Men faktiskt gick resten bra, när matte kom ihåg banan. Hade filmkameran med men den kom aldrig upp ur väskan, ska se om det lyckas nästa gång för det är så nyttigt att se även träning utifrån.


Vi har hunnit träna på denna svårighet hos mamma, två stakethopp med långt avstånd mellan, men det blev ett pass med förhinder. Först sprang hon gång på gång förbi första hindret innan jag insåg att jag kallade in henne med mitt tråcklingskommando, jag har tänkt att det betyder "direkt in till matte" men Siri har ju helt rätt i att det faktiskt betyder "bryt linjen mot nästa hinder och så direkt in till matte". När detta var åtgärdat så kraschade hon första hindret ett par gånger innan jag insåg att hunden kanske inte skulle ha solen rakt i ögonen vid start... Nåja, lite träning på läxan blev det till slut men detta får vi jobba mer på för hon glider gärna ut ifrån mig trots att jag håller upp serpentinarmen.

Av Malin - 17 april 2014 15:05

 

Vi har som sagt tränat flitigt senaste veckan, fokus har legat på hoppteknik men det har blivit en hel del annat som du ser här ovanför...


I måndags var jag på klubben för skott-träning, vi höll oss i skogen ca 150 m från skytten men gick närmre för varje skott. Det blev bara fyra stycken för de körde bara en platsliggning men det känns bra, dock är det ju långt ifrån att klara ett viltspårsskott. Efter så gick vi direkt till agilityplanen och den bendwork-övning jag byggt upp, inga problem för Siri men Ella travade i vänstervarv, ska kolla upp henne om det fortsätter. Sen tränade vi balanshindren, Siri går inte ut riktigt så långt på gungan som jag vill - eller hon går för långt ut första repetitionen och blir sen försiktig. Däremot var hon fantastisk på balansen, vågar knappt skriva det men hon fick till snygga låga träffar varje gång! Sist lite "fram"-träning och märkte att hon inte tar kommmandot i lång tunnel, där vänder hon alltid upp om hon inte ser mig vid utgången.


Sen var vi hos mamma två dagar, ena körde jag en avståndshoppövning, upptäckte att Siri lade in ett extrasteg när jag höjde sista hoppet över 28 cm, tror det mest handlar om självförtroende och vana, vi ska köra fler såna övningar framöver. Andra dagen blev det slalomingångar, tycker det är perfekt med 6 pinnar då, man kan köra många repetitioner utan att hon tröttnar men hon hinner samtidigt få upp rytmen. Svårast tyckte hon det var om jag bytte snävt innan, både framför- och bakombyten störde henne så det är nåt att öva på, hon vill ju gärna jobba ifred mot slalom. Och så fick jag för mig att sitta i slutet och fota, då blev det istället stadgeträning och efter en totalhavererad första repetition köpte hon övningen!


Och på första bilden i förra blogginlägget hade vi också tränat, sandslänten bakom hundarna hade vi nämligen bestigit ett antal gånger som fysträning för både hundar och ägare, mer sånt ska det också bli.

Av Malin - 16 april 2014 18:27

Det har varit dåligt med bloggande nu, men det handlar inte om brist på innehåll utan att lusten för att sitta vid datorn är rätt liten just nu - härligt hur ljuset och det spirande livet ger energi! Jag har gett mig på att rensa ut onödigheter från vårt hem, och det är inget litet projekt kan jag säga men härligt att se hur högarna minskar allt eftersom. Och så har vi varit ute och njutit också! Lite provsmak från de senaste dagarna:

 

 

 

Vi har hunnit med en hel del träning också, men bloggar om det imorgon istället!


Av Malin - 8 april 2014 17:34

Nu höglöper Siri verkligen, vill para sig med allt på fyra ben i princip och är en rastlös själ inomhus. Ömsom vankar och gnäller hon, ömsom uppvaktar hon Ella tills den stackaren desperat flyr fältet. Men just nu är det frid och fröjd hemma, några timmars agility i grådasket gjorde susen och när hindren kommer fram glömmer den löpska hyndan alla andra drifter än den efter kamptrasan...


Kickan och jag byggde först upp starten från Vintercupsfinalen, som jag pga Siris löp tyvärr missade (ville inte köra henne i tikskydd).

 

Vi hade hinder 1-4 så gott vi kunde enligt skissen, sen blev istället slalom hinder 5, då ställt parallellt med A-hindret på banskissen. Jag ville framförallt testa hur långt jag kunde gå ut längs med tunneln och hon ändå gjorde 1-2 korrekt. Det kändes läskigt men gick faktiskt problemfritt - vet inte om jag skulle våga starta henne på tävling när jag ser henne inte genom första hindret utan bredvid men som sagt verkade hon inte tycka det var konstigt. Varierade mellan att vara på utsidan och trycka till 3, och att göra blindbyte efter tunneln. Sen blev det serpentin resp jaakko på 4:an för att komma till slalom, och det är härligt hur hon tveklöst accepterar jaakkos som jag själv känner mig småosäker på och som Ella vägrar.


Sen byggde vi om till en sekvens från Camilla Brundins hoppbana i Kungsörhallen där det gällde att skicka och sticka till lång rak tunnel och sen antingen serpentinhandla eller göra dubbelt blindbyte på hoppen efter. Jag lyckades inte riktigt få till det på tävlingen men idag gick det bra, bara jag satsade och inte tittade så mycket efter Siri.


Och nu, alla väldigt trötta och väldigt nöjda. Dessutom hade jag sån tur att det blev ett avhopp på Mijas handlingkurs så om två veckor börjar vi på denna!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards