Alla inlägg under augusti 2016

Av Malin - 24 augusti 2016 20:13

Igår var det KM i agility på "min" klubb Nacka BK. Härligt med agility i kvällssol, vi hade en jättemysig kväll! Istället för en agility- respektive hoppbana så blev det två med bara balansbom, ja den andra banan var faktiskt bara den första baklänges förutom ett vridet hinder.



Två nollade rundor, dessvärre fanns det en snabb och säker pudel med i startfältet så vi fick se oss slagna med någon sekund... Fast jag ska inte klaga, vi har faktiskt vunnit tre år i rad innan. Och jag är jätteglad för de fina kontaktfälten! Och för att jag vågade satsa på att hinna blindbyta innan tunneln i andra loppet.


I helgen var Kickan och jag på genrep. Tränade just kontaktfält och utöver det satte vi upp samma slalomsituation som vi missat på tävlingen förra helgen. Det var en klassisk "kom från ena hållet och sväng åt andra hållet efter" som förekommer flitigt men som jag alltid bävar för. Nu testade vi den med framförbyte, blindbyte (bäst), bakombyte (saktade ned henne) samt att trycka ut henne efter slalom. Allt funkade faktiskt! Men gladast är jag märkligt nog att jag lyckades - inte med flit - få fram samma fel som på tävlingen genom ett snävt framförbyte och brist på signaler, varken visade ordentligt eller sa "slalom" i tid. Bra att veta exakt vad som orsakar felet och att jag kan undvika det med noggrannare handling.


Av Malin - 14 augusti 2016 16:07

Årets första officiella agilitystart för oss! Inte klokt, det är ju redan augusti, men utan bil är det lite körigt att komma iväg... Nu åkte jag t-banan en bit och blev sedan upphämtad, och eftersom jag då fick packa lätt kom vare sig paraply eller vattentåliga skor med (igår var prognosen inte regn, i alla fall inte så här mycket...). Vi stannade inte till klass 3, så bara ett lopp men det är kul att vara igång igen!


Agilitybanan var lite klurig och med många alternativ för handlingen, jättekul! I starten skulle andra hindret tas från baksidan, jag löste det med ett tvingat framförbyte och det blev tajt och fint. Sedan ville jag hinna med ett byte efter balansen, satsade men då flög Siri också av... Sedan gick det bra fram till slalom, där man antingen var tvungen att hinna byta innan, eller pressa hunden ut ganska skarpt efter. Jag valde att byta och hann det bra, men då hade Siri också gasat upp och for rakt igenom första porten. Den situationen ska vi definitivt träna! Allt som allt kändes det bra, den mesta handlingen satt som den skulle och vi är bara lite ringrostiga efter tävlingsuppehåll och sparsamt med träning. På't igen så ska det nog bli något!

Av Malin - 9 augusti 2016 17:24

Kors i taket, vi har tränat agility! Sen jag gick kurs i början av juli har det inte blivit någon seriös träning alls, bara släpat fram nåt Rustahinder och kört lite på gräsmattan här hemma. Men denna vecka är vi lediga och har lånat bil, så självklart ska ett träningspass ingå. Vi byggde upp en övning från agilityflow som funkade bra både för Siri och Kickans hundar. Eller, första varianten gick väldigt bra för oss men när vi skulle köra den andra så bestämde sig Siri för att det andra hindret minsann inte skulle tas från baksidan. Det kan ha varit så att jag slarvade första vändan för jag var stressad att hinna med tysken, men sen blev jag tydlig och ännu tydligare - Siri bara gafflade på mig om att jag hade fel och tog hindret inifrån, hon kan vara väldigt envis när hon får för sig nåt. Nåja, efter några "runt"-övningar på bara det hoppet så släppte det, tack och lov. I övrigt kändes hon jättefin, särskilt med tanke på att vi knappt tränat!


Det är meningen att vi ska debutera hopp 3 på söndag, men arrangörerna har lagt upp tidsplanen så himla märkligt med dubbelt large mitt på dagen så att smallförarna får vänta flera timmar på nästa klass... Tror det bara blir ett agilitylopp för oss då.


Vi har ju haft för oss en massa annat i sommar jag inte orkat blogga om, ska försöka få till en sammanfattning under veckan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards