Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

Rallyträningstävling

Av Malin - 24 mars 2014 18:16

I lördags var det träningstävling i rallylydnad på Gubbängsfältet, jag var anmäld med båda hundarna men startade bara Ella. Siri fick istället träna vid sidan av banan, kändes mer lagom för hennes nivå. Det kanske hade vara mer lagom för Ella också för det var ju väldigt länge sen hon såg en rallybana, och dessutom hade hon aldrig gjort moment från avancerad klass ihop med skyltarna så det blev lite för mycket... Det mesta gick utmärkt men fyra skyltar på raken - backa vid sidan, byte till höger sida, snurr på höger sida och byta tillbaka - strulade ihop. Utöver att hon inte var redo för utmaningen så märker jag, och så var det i tidigare klasser också, att hon reagerar på skyltarna. Vi tränar för lite på bana och jag tror hon dels förknippar dem med att inte få belöning på banan, dels så har hon förstått att jag kommer be henne om något vid varje skylt så hon blir alltmer spänd när vi närmar oss en. Kanske är inte rally Ellas grej egentligen, hon har ett så stort behov av att veta exakt vad som ska hända - i agility är förstås banorna också olika varje gång men där går det så fort att hon inte hinner tänka på det. Och sen kan det förstås också bero på att rallyövningarna är mindre genomtränade än agilityn... Så jag måste antingen skärpa mig och träna mer seriöst eller så släpper vi den sporten.


Igår hade hundarna tråkigt medan vi var på allra sista dagen av Liljewalchs Vårsalong, precis som alla andra och vi fick köa in. Det var skönt att komma iväg och göra nåt kulturellt så jag njöt trots att jag bara fått tre timmars sömn natten innan. Idag blev de kompenserade då jag tog med dem till Fagersjöspåret och vi gick/joggade en runda, sen har de varit trötta och jag känt mig än mer förkyld, men orkar inte bara vara hemma och vila när solen skiner...

 
 
Marre

Marre

29 mars 2014 09:27

Kanske inte så konstigt att det blev för mycket då ni inte tränat rallybanor på länge, starkt jobbat ändå. Men inte ska ni lägga ner rallyt, det är ju så roligt. Här har också hittats ut till Fagersjöspåret och inte är den kort, pust, men en underbar skog att spåra i och så nära oss :)

http://Vitherde.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards