Alla inlägg den 4 juni 2014

Av Malin - 4 juni 2014 15:50

I natt verkar det som om Siri nedkom med en kull valpar, iaf vägrade hon att lämna sängen imorse... Hoppas den nyblivna mamman kan tänka sig tävla agility ändå, för nu bli det två dagar i Nynäs till helgen.


Nu tar vi det lagom lugnt men i måndags var vi på SSBK med Kickan för välbehövlig träning. Gungan förstås men vi började med en handlingsövning som jag plockat från BBKs klass 2-tävling tidigare i vår, då vi diskade oss på just denna sekvens och inte var ensamma om det.

 

Lurigheten är att man måste få försprång till 5-6, annars tar hunden hindret från fel håll. Men i tävlingsloppet drog jag då henne förbi "hinder 4", när jag började gena. Nu såg jag till att istället redan ha sidledes avstånd jäms med tunneln så jag kunde springa på linjen tills hon fäste på hindret och ändå ligga före. Min originalplan var att tråckla till 6 men det blev inte riktigt optimalt, så testade även att göra ett dubbelt blindbyte (japan? eller är det ännu mer specifikt?) som jag såg en tjej göra supersnyggt på tävlingen. Och ja, det var inga problem att hinna, och hundarna fick supertajta vägar utan minsta tvekan eller inbromsning! Aha, ytterligare ett verktyg i lådan...


När jag väl tog mig an gungan så var Siri redan ganska trött och varm, jag hade två hinder före och första gången sprang hon lite långt ut - inte så att hon ramlade av men blev lite obalanserad och jag såg obehaget i hennes ögon. Övriga repetitioner stannade hon istället lite för tidigt enligt min smak, men jag låter det vara och nöjer mig med att hon dels suger bra upp på den, dels inte visade avhoppstendenser. Ska åka till ytterligare nån klubb för att få mer övning på olika gungor. Ella och Rambo fick båda springa den låga balansbommen, men jag märkte hur Ella tände till när jag gjorde en liten kombination med balans, lågt hopp och gungan - måste ge henne lite mer utmaningar tror jag.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards