Alla inlägg under september 2011

Av Malin - 29 september 2011 15:45

Orkar inte riktigt blogga för tillfället, men lägger iaf upp filmerna från loppen i helgen - vi lyckades knipa en SM-pinne på en knepig hoppbana!


Av Malin - 16 september 2011 20:29

I söndags slocknade vår dator oväntat och det blev några ouppkopplade dagar innan vi fick den fixad, men nu är den tillbaka i högform och jag SKA göra ordentliga back-uper på allt vi har på den. Snart... Fast nu sitter jag vid mammas dito då jag är på besök där och ska väl sammanfatta det som hänt sen sist. Det värsta som hände var att min lilla farmor gick bort i måndags, men jag har beslutat att ge henne ett eget blogginlägg när jag processat det lite mer så jag lämnar det faktiskt nu för mer triviala saker.


Vi tävlade i ett väldigt hett Väsby i lördags, gick väl ok men inte strålande...
Agility: Blev missförstånd redan från början då Ella drog åt fel håll, sen fortsatte det med att hon strulade till det i slalom och jag gav upp och diskade oss, högerslalom kan vara ett problem på tävling (aldrig på träning) och nu var det dessutom rätt lerigt underlag så tror hon tyckte det var jobbigt. Sen hade hon flygturen i Kungsör i färskt minne på gungan, men resten kändes bra.

Hopp: Eftersom Ella kändes för varm i första loppet doppade jag henne i en bäck inför det andra och det gjorde susen. Tyvärr var varken min kropp eller hjärna riktigt med och jag gjorde ett dumt misstag och litade inte på att hon skulle klara lagerhandling - trots att vi tränat det på svårare situationer än denna och alla andra fixade det utmärkt. Då jag följde med för långt ned kom jag i vägen och bromsade henne. Tränade situationen på SSBK i onsdags och självklart klarade hon den perfekt, även när jag försvårade den...



Det har blivit träning tre dagar i rad nu: SSBK, träningsgruppen igår samt SLKK idag. Ella känns inte riktigt i form utan att jag riktigt vet vad felet är, så hon har fått ta det rätt lugnt och ska vila från träning ett par dagar nu. Siri däremot går från klarhet till klarhet och är jättekul att träna. Testade running över nedsänkt hel balansbom igår och jädrar vad det gick undan, vad har jag gett mig in på, jag som inte är snabb i benen? Enda orosmolnet är att hon river rätt ofta och ibland riktigt grovt a la totalkrasch i bommen - känns lite jobbigt då jag tänkt på det som det värsta problemet man kan ha på en agilityhund, men det är bara att ta tag i hoppteknikövningarna och hoppas det löser sig

Av Malin - 6 september 2011 14:29

Den gångna helgen har varit en av de längsta och mest intensiva i år, allt har bara avbytt varann och det är först nu på tisdag em jag orkat samla ihop mig. Vi har varit ute två kvällar, fredag med Fs föräldrar och på lördag med min mamma och syster. Och utöver det agility två dagar, uppvisning på Visättrafestivalen på lördagen och tävling på söndagen. Har knappt varit hemma något känns det som...


Vi lyckades dra ihop ett rätt stort gäng från HHU på Visättrafestivalen och det var kul, sen skulle det varit ännu roligare med mer publik men det var tydligen jobbigt att gå 50 m? Jag deltog med båda hundarna, Siri fick ett specialvarv för att undvika slalom - men jag föll ändå för frestelsen att testa 12-pinnarsslalomet som stod uppställt innan uppvisningen, och hon tog det perfekt! Fantastiskt! Annars ligger vi på sex pinnar nu, senast tränade vi i fredags och det såg ut såhär:



 


Lördagsmorgonen började tidigt, fattar inte att jag orkade upp och iväg men det var det väl värt! Trevlig tävlingsdag med fint väder, roliga banor och framförallt roliga möten, att vi också lyckades placera oss (men missade SM-pinne) var en bonus.


Agility 3 - En ovanligt flytig klass 3-bana med tajt referenstid, tyckte Ella sprang på bra men vi förlorade tid då hon sackade på balansen, tycker jag tränar fart där helt tiden men det kan vara kontaktfältsträningen som sitter i. Sen glömde jag säga "gungan" och min stackars hund får sig en överraskande snabb nedfärd... Jaja, hon såg glad ut efter det ändå. Vi kom på nionde plats och fick ett par sekunders tidsfel.


Hopp 3 - Rolig bana där jag lyckades klämma in tre blindbyten! Tyvärr blev det ett par byten för mkt då jag råkar göra framförbyte efter slalom och hamnar på fel sida till nästa hinder. Hade jag bara hämtat upp henne vid tunneln och sprungit med till slalom, samt handlat rätt efter tror jag vi hade klarat tiden.


Rent generellt var det roligt med flytiga starter där man fick satsa, mkt bättre för Ella än den klassiska klass 3-starten då man ska runt eller svänga tajt efter andra hindret.




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards