Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Lilla tjockisen

Av Malin - 24 oktober 2014 12:33

 

Pinsamt hur jag kunnat missa det, men det har varit mycket med jobbet och Ella, samt av och till höstruskigt så hundarna har inte fått lika mycket motion och uppmärksamhet som tidigare. Och jag har slarvat med extragodis och smakbitar. Redan när Siri vaccinerades i september insåg jag att hon vägde lite för mycket, sen har veckorna gått och för en vecka sen kände jag lite på henne i förbigående och blev chockad över hur tjock hon blivit! Vid Ellas ultraljud i tisdags passade jag på att väga dem och Siri hade lagt på sig ytterligare hekton sen förra vägningen. Skulle uppskatta att hon nu väger ca åtta hekto för mycket, vilket väl blir samma antal kilon på en genomsnittlig människa...


Väldigt pinsamt att detta kunde hända, men nu har det blivit bot och bättring. Minskad matgiva, mer motion och inget onödigt godis är receptet - som tur är diggar ju Siri verkligen sin kamptrasa så den går utmärkt att använda som belöning på promenaderna. Får hon ändå nån godbit är det pyttebitar kokt kycklingfilé. Jag blir lätt bekväm såhär i höstrusktider men denna vecka har jag varit duktig och dagligen tagit ut Siri på en rask extrapromenad, i onsdags var det för kallt att promenera så vi joggade och körde intervaller istället! Tack och lov har hon ju inte dragit på övervikten länge och hon har fortfarande hyfsad kondis så att lägga på motion är inga problem alls. Nu löper hon dessutom vilket innebär att hon gärna vill ut i alla väder, samt att hon ägnar en hel del inomhustid till att flörta och tramsa med Ella. Dock innebär det också att normalt morgontrötta Siri glatt studsar fram till matte i ottan och tjoar: "upp och hoppa, partnersökandet väntar och det finns ingen tid att förlora!". Gäsp, undrar hur tidiga morgnar det blir efter tidsomställningen?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards