Alla inlägg den 4 juli 2011

Av Malin - 4 juli 2011 14:36

Förutsägbart med ordvitsen, men kunde inte låta bli... Sitter hemma utmattad, med träningsvärk i låren och ännu mer utmattade hundar (tror de varit vakna ca 30 min totalt idag) - men framförallt nöjd och sugen på fler stortävlingar! Helgen började med att hundarna och jag tog tåget ned till Linköping där Carolina hämtade upp oss i en redan rätt fullpackad bil. Vi fick en bra tältplats och nycklarna till vår fräscha, trevliga stuga där vi sen kunde äta middag och snacka. Meningen var att vi skulle i säng tidigt men så blev det inte riktigt och hundarna var lite rastlösa första natten - sex hundar från två hem i en stuga - och som drogs igång av skällande hundar utanför.


Lördagen bjöd på otroligt hett, kvavt väder med enstaka kraftiga åskskurar (lite ironiskt att de bryter tävlingen för kanonskottet när det andra tider pangade på rätt bra av naturens krafter). Jag blötte ned Ella grundligt inför båda loppen så hon inte skulle bli överhettad under uppvärmning och på banan.


Agility - Rolig bana med många handlingsalternativ och balans mellan klurigheter och fart. Kändes jättebra att köra den, allt flöt och vi kom i mål med hindernolla och en halv sekunds tidsfel, vilket räckte till 10:e plats och SM-pinne!

Hopp - Ella kändes trött innan och började tagga på en hårtuss som blåste omkring i gräset medan vi väntade på start. Gick ändå bra att köra och de två vägran vi fick var helt mitt fel. Vid slalom hade jag tänkt göra som i första klassen och backa in men vände upp för fort och drog henne förbi ingången, sen ändrade jag dumt min handling i slutet efter att ha tittat på andra och vi drog på oss en till.


På kvällen fick jag köra Carolinas Viggo i klass 1, vilket gick ok i första klassen med tanke på att vi inte tränat ihop något, vi blev diskade då jag inte fick honom genom slalom korrekt men allt annat gick felfritt. Andra klassen kändes han bra i 3-4 hinder, sen tappade vi kontakten och jag tror han letade efter matte så jag bröt och tog närmsta vägen till mål.


söndagen blev det svalare och molnigt, mkt bättre agilityväder men nu var tiden (och våra trötta skallar) inte riktigt på vår sida - jag fick fick springa första loppet så kissnödig att det gjorde ont och missade halva banvandringen inför nästa, förstås den knepigaste banan under helgen också. Men vi fick å andra sidan mer tid åt att sitta och mysa i stugan...


Agility - Lätt bana med många nollor, förstod att vi inte skulle kunna ta SM-pinne men satsade på att klara tiden. Blev dock strul på två ställen pga att jag var sen i min handling, först krockar vi nästan efter slalom och Ella blir rädd, sen går hon ut åt fel håll efter en tunnel. Trots allt inga hinderfel och så retliga 0,06 tidsfel...

Hopp - Att missa halva banvandringen på en knepig bana är ingen bra idé, jag hann bara lära mig hinderordningen och fick titta på hur andra handlade olika situationer. Ella var nu riktigt trött, vilket iofs kanske blev min räddning för jag hann styra henne trots att jag var osäker. Hindernolla men rejält med tidsfel.


Efter mina lopp på söndagen så hann vi städa ur stugan, äta middag och se första klass 1 innan jag behövde åka. Hundarna låg som två lealösa säckar hela hemresan, något de alltså fortsatt med idag.


Film på loppen! Bilder kommer också om nån dag, när jag hunnit ta mig an dem...



Tack Carolina för skjuts, hundlån och framförallt väldigt trevligt sällskap, vi ska definitivt göra sånt här fler gånger! Och grattis till dina placeringar!


Och TACK alla duktiga arrangörer och funktionärer för en underbar agilityhelg där allt flöt på prickfritt, och som pricken över i:et på en av de vackraste tävlingsplatser jag varit på! (Upptäckte inte det första gången jag var här för det regnade för mkt...)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards