Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Malin - 10 januari 2012 17:55

När man inte har något annat att göra kan man nörda ner sig i sina agilityresultat. Såhär såg Ellas och mitt tävlingsår ut:


- Vi gjorde 23 starter och av dessa diskade vi oss 6 ggr, alltså 25% av starterna. Bara en disk i hopp, resten i agility.
- Av de 17 lopp vi gick runt hindernollade vi 13 - varav 5 agility och 8 hopp, inte illa!
- I agilityklass hade vi 0-2,63 tidsfel på felfria lopp, i hopp 1,02-7,68. Genomsnitt 0,77 resp 3,72.
- Hinderfelen var 3 st felaktiga slalomingångar, en rivning(!) och en vägran på tunnel (pga handlingmiss).
- Diskningsorsaker: 3 x valde att fortsätta efter fel inne i slalom, fel tunnelingång, tryckte henne till fel hinder vid bakombyte samt tog tunnel istället för balansuppfarten (har fö hänt på träning nu också).
- Vi tog två SM-pinnar, en vardera i agility resp hopp.


Och om man analyserar detta så är slalom fortfarande vårt största problem, speciellt knepiga ingångar och felet hon gjorde alla tre ggr var att missa första porten. Inne i slalom är hon däremot riktigt säker, de tre ggr hon missade portar inuti var alla då hon var väldigt trött och varm, och det var också därför jag valde att köra vidare istället för att traggla om. Man skulle väl teoretiskt kunna proofa det genom att träna när hon är trött och varm men det känns hundvänligare att försöka hålla henne pigg och sval på tävlingarna faktiskt... Däremot vet jag att jag sällan utmanar henne i slalom, undviker att sticka iväg framåt/i sidled samt att göra byten när hon är i slalom, DET ska vi både träna och jag utmana mig med på tävling.


Tidsmässigt ligger vi ofta precis på fel sida referenstiden i agilityklass och en bit bort i hopp. Och det har sällan varit ens i närheten av perfekta lopp så om hon kan springa lika fort i år borde vi kunna fixa ett par nollor bara med bättre och mer offensiv handling! Tydligare handling skulle också räddat oss från resterande hinderfel och diskningar, så jag har en säker duktig hund som bara behöver rätt förare på banan. Att vi oftare får fel och diskningar i agilityklass tror jag mest beror på att den ofta ligger först på dagen, jag har ofta svårt att tagga igång i första loppet (men är full av revanschlusta i det andra) och handlar mindre offensivt. Tidigare hade Ella svårt att hålla ihop i agilityklass för att hon älskade balanshindren så, men det är borta nu. Tidigare hade hon även svårt att koncentrera sig under andra loppet eller andra dagen en helg, nu har hon klarat att bo borta ihop med andra hundar flera nätter och ändå kunna prestera!


Jag hoppas att Ella får vara fräsch och skadefri hela 2012 så vi kan fortsätta jaga nollor och SM-pinnar iaf ett år till!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards