Alla inlägg den 19 november 2012

Av Malin - 19 november 2012 15:24

Nä, inte ny hund på gång. Absolut tidigast om 3 år kommer det ske, men klart jag drömmer av och till så när F för ett tag sen frågade vilken ras jag absolut MINST skulle kunna tänka mig (neapolitansk mastiff..) så utmynnade det i att jag även listade mina topp 10-kandidater för framtiden och presenterade för honom. Så här såg listan ut då, absolut inte något definitivt och känner mig inte säker på ordningen men men...


1. Japansk spets - jag gillar spetsar öht och de jappar jag träffat har varit himla trevliga och lättlärda, dessutom kan de bli riktigt vassa på agilityplan.

2. Shetland sheepdog - två saker talar emot dem, att "alla andra" redan har en och att en del är överdrivet mjäkiga, men skulle inte vara fel att bli sheltieägare igen.

3. Cavalier - skulle jag hitta en ny linje som jag verkligen gillar hälso-, utseendemässigt samt mentalt så absolut.

4. Podengo portugues pequeno - känns som ett osäkert kort arbetsmässigt, men så vansinnigt söta! Och med fart i den lilla kroppen.

5. Golden retriever av jaktmodell - nån gång vill jag ha en hund som är både större och "mer", och då gärna en jaktgolden, ryser av välbehag när jag ser dem i arbete.

6. Tollare - trodde jag aldrig, har mött så många hemska stressmonster av den rasen, men på senare tid en hel del väldigt trevliga individer också så det är inte helt omöjligt...

7. Mittelspitz - ja, det var ju detta med charmiga spetsar men jappen slår högre

8. Västgötaspets - alla jag träffat har varit så himla trevliga hundar med mkt arbetslust men samtidigt alla fyra tassarna på jorden, det är bara det där med kortbentheten.

9. Border terrier - jag är egentligen ingen terriermänniska men om och ifall att!

10. Amerikansk cocker - svårt att hitta nån till sistaplatsen, här finns massor av raser som inte är helt otänkbara men inte heller prioriterade. En nedklippt amris skulle få frihet för sina långa ben så tja, kanske kunde vara nåt?


Jag gjorde en bottenlista också men den är mindre intressant, och väldigt svår att få ihop då det är vansinnigt många raser jag absolut inte vill ha - ingen jättestor, pytteliten, alltför kortnosad, långpälsad, skarp eller självständig. Fast jag skulle ju absolut inte ha cavalier heller, så vi får se hur det slutar...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards