Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Siris stora BUS-skola

Av Malin - 8 januari 2013 16:29

 

Siri vid tangenterna nu, för nu måste vi prata om detta med BUS! Jag tycker det busas alldeles för lite i svenska hundhem, det verkar som om alla glömmer busets fröjder när de växer upp? Men jag ska aldrig bliva stur, och hoppas att kunna inspirera alla andra fyrbeningar.


1. Vad är då bus? Jo, bus är när du gör något som din människa egentligen inte tillåter eller tycker om men på ett så fröjdefullt sätt att denna inte kan låta bli att dra på smilbanden. Att äta kattskit ute eller stjäla mat från bordet är förstås väldigt smarta saker att göra men inte bus per defintion eftersom det inte ger något till din människa. Och lek är när människan busar med dig, inte tvärtom, mer om det senare...


2. Varför busa? Bus är viktigt på många sätt: framförallt är det förstås väldigt roligt för dig själv men innebär också information till din människa. Genom buset kan du påpeka att du har tråkigt eller får för lite uppmärksamhet, muntra upp din människa när den är ledsen eller få den på andra tankar om den fastnat framför en skärm. Om du ofta busar kan också få din människa att förstå att du mår dåligt genom att då sluta busa.


3. Exempel på olika bus:
a) Ta saker du egentligen inte får ha och reta din människa med dem. Detta är en bus som människor förstår mycket väl eftersom de själva busar med oss genom att ta våra saker och retas (fast de brukar kalla det "föremålslek"). Det gäller bara att välja rätt sak, människan ska bli engagerad men inte panikslagen - jag använder främst BH:ar, hårsnoddar och skvättskydd.


b) Vara nånstans du inte får, exempelvis på bordet, i fönstret eller bland den rena tvätten. Viktigt är att du direkt börjar föra oväsen så din människa är med på noterna.


c) Ute på promenad kan du bita i kopplet eller människans händer/kläder. En annan bra sak ute är att du kan springa runt runt och vägra komma tillbaka.


4. Den som är mycket busig måste också vara väldigt charmig! Charm är ovärdeligt att få din människa med på noterna istället för att bli arg. Jag brukar börja med min charmiga, busiga blick, om det inte räcker så viftar jag jättemycket på svansen samtidigt som jag fortsätter charmblicken. Räcker inte det, lägg på charmiga ljudeffekter! Om buset är att man tagit något kan man också erbjuda människan att dela genom att trycka upp stöldgodset mot dennes mun.


5. Hur ofta ska du busa? Dagligen tycker jag! Det har ju onekligen sin poäng att bara busa då och då för större överraskningseffekt, men så länge kan inte jag vänta i alla fall!


6. Om din människa inte tycks uppskatta bus, ge inte upp! Tänk på att människor också kan ha dåliga dagar, testa en annan dag. Försök också olika typer av bus, kanske kan nåt annat passa? Och testa med att lägga till extra mycket charm, du måste kanske till och med spela lite allan för att människan ska förstå. Men undvik att busa när din människa filmar dig, det gör att du förstärker helt fel beteende och istället framkallar en massa sittande vid datorn.


Illustrationer:

 
BUS 1: att ta något du inte får ha, t.ex ett skvättskydd


 
BUS 2: vara i rentvätten och härja


 
BUS 3: bita och slita i kopplet



 
 
Tina

Tina

8 januari 2013 17:28

Sötnosen!

http://workinglabs.wordpress.com

 
Rasmus och Ice

Rasmus och Ice

8 januari 2013 18:26

Du har så rätt så lilla Siri. Och här busas det dagligen, för hur skulle man klara sig utan bus, det går ju inte… Så har vi också turen att ha en busig matte också, vov.

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Saffran

Saffran

8 januari 2013 19:25

Tack för inspirationen Siri! Jag ska försöka hålla uppe tempot även när jag blir äldre. Men har du något tips på bus som fungerar med sjuk matte? Hon är sjuk idag och nästan alla mina bus har mötts med helt fel attityd - grinighet. Sedan förstår jag att ett av mina favoritbus "tugga på småmattarnas fötter och ben" kanske är ett för kraftigt bus för att ge önskad effekt, men det är väääldigt svårt att behärska sig.

/Saffran som ivrigt lär sig av de stora!

http://vuvven.com

Malin

9 januari 2013 08:07

Åhå, en ung adept - jag ska lära dig allt jag kan! Det är så här att sjuka människor är ett undantag, de är svaga och behöver stöd. Så när din matte är sjuk ska du istället vara väldigt gosig. Pussa henne mycket och kryp ned under täcket för att värma hennes mage, så blir hon snart frisk igen!

Och så har du missuppfattat det här med barn, de ska man inte busa mot utan busa MED. Ni kan t.ex ta er nånstans stormatte inte vill ha er eller ta en av hennes saker och leka med tillsammans, eller varför inte lurpassa på stormatte och skräm henne? När hon blivit frisk förstås!

/kloka Siri

 
Andrea

Andrea

1 februari 2013 19:21

Åh så söt!

http://sporthund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards