Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Från burhatare till burgalning

Av Malin - 17 januari 2013 17:35

 

Siri har sen valpben varit tydlig med att hon avskyr alla former av fysiska begränsningar - som burar, grindar och koppel. Redan hos uppfödaren började hon bryta sig ur valphagen på nätterna, för hon skulle minsann inte tvingas sitta där med morsan även om alla andra sov! Och inte blev aversionen mindre av tvångsinternering efter ledoperationen. Men nu har något hänt... Efter en periods burlekar är lilla damen nu tokig i sin bur, iaf när det är träningsdags. Det har till och med hänt att hon redan när jag skär upp godis i köket springer till vardagsrummet i andra änden av lägenheten och lägger sig i buren, eller försöker bryta sig in i den om den är stängd. Och jag har fått problem med att hon sticker till buren när jag försöker träna annat med henne, något jag trodde skulle var omöjligt. Men detta gäller förstås belöningsträning i öppen bur, nu gäller det att behålla känslan till att kunna ligga kvar i buren när andra tränar agility och där har vi den stora utmaningen. Dock gick hon frivilligt i buren när vi tränade i hallen och kunde ligga kvar när jag öppnade den igen. Det är en stor förbättring sen tidigare då jag fått stuva in henne fysiskt för att sen försöka fånga ångvälten som brötar ut vid öppning...


Imorgon är agilityträning inplanerat, dock utan bur eftersom jag åker buss. Borde väl träna "stanna snällt vid uppbindning" också, nu hör hela ridskolan hur orättvist hon tycker det är när Ella tränar... Hoppas bara att dagens ruggiga känsla och kittlande i halsen bara är ett skrämskott och inte förkylning på g.

 
 
Marre

Marre

20 januari 2013 11:44

Så duktig och söt :)

Kram

http://Vitherde.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards