Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Våga vägra tråckla!

Av Malin - 17 juli 2011 16:24

Idag har vi varit med Kickan & Ärtan på SSBK för lite agilityträning. Ella fick vara huvudperson idag efter några dagar i skymundan av Siris slalomträning, jag hade förberett en handlingövning som innehöll flera saker vi behövde jobba på: serpentin, tråckling och "fel" tunnelutgång. Hon kändes riktigt pigg idag och övningen gick bra förutom en viss sak - damen vägrade tråckla! Det krävdes ett par försök och övertydlig handling för att få henne dit jag ville, får återgå till att nöta det i enklare övningar igen. Jag ser också på filmerna att hon flyter ut mer än jag vill, får tänka på att ligga på mer nästa gång. Slutet av övningen hade jag svårt att få till (för jag var så inne i tråcklingen) men löste den tillsist med blindbyte och då blev det superbra!



  

Siri överraskade negativt genom att ha glömt däcket (eller, jag tror det är slalomträningen som fått henne att sikta in sig på upprätstående pinnar...) och vägra platta tunneln. Men det fanns riktigt bra saker också, som hur fint hon tog gungdunkningar från rätt hög höjd (fick hoppa upp från bordet) och vår första trehinderskombination: böjd tunnel-hopp-böjd tunnel som hon forsade fram genom som det vore det enklaste i världen!


Vi har även tränat slalom, fast då igår. Bytte plats till en fotbollsplan i närheten denna gång. Fortfarande en port men ska sätta till nästa imorgon är planen. Jag har för varje pass förskjutit belöningslinjen allt mer så att hon nu rundar andra pinnen, anledningen är att jag fick problem med detta hos Ella - hon tänkte för mkt rakt fram och sprang förbi andra porten när det tajtades till för mkt. Det är nyttigt att filma sig själv för jag ser saker att tänka på, bland annat att jag faktiskt hjälper henne lite väl mkt med mitt kroppsspråk i vissa rep och att jag inte laddar om henne efter fel. På't igen imorgon och förhoppningsvis lär jag mig av mina misstag...



 



 
 
Sandra & Keep

Sandra & Keep

17 juli 2011 17:59

Ser bra ut igen:-) Dock skulle jag vrida tillbaka porten till kl 2 och 8 sedan skulle jag verkligen jobba på att kunna skicka henne runt hela bågen. Du går fortfarande inte hela vägen ned på höger sida, sedan tror jag du kan öka svårigheten mer på vänster sidan också. Detta innan du lägger på en port till, men du borde hinna allt på en dag så de är ju lugnt;-)

Annars jättebra, super att du märkt ut belöningslinjen:-)

http://www.keepiteasy.se

Malin

17 juli 2011 18:05

Haha, precis vad jag tänkte göra imorgon Sandra! ;) Jag tänker dock inte gå ned hela vägen med bara en port, tycker inte känns rimligt - men lite längre ned ska vi och sen sätta på nästa port, fortsättning följer...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards