Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Rally och spår

Av Malin - 25 oktober 2011 07:56

De senaste dagarna har jag snöat in lite på rallylydnad med Ella, nu när agilitysäsongen är över. Vi har tränat hemma i hallen ett par ggr/dag än så länge. Det mesta kan hon redan från lydnaden men vissa saker blir extra svåra för en van lydnadshund. Största hindret än så länge är ställande vid sidan, hon kan ställa sig från sittande i stort sett alla tänkbara positioner förutom vid min vänstra sida där hon är fast besluten att utgångspositionen gäller. Frontpositionen är också lite lurig eftersom jag tränat mkt backa med henne framför mig och hon alltså gärna backar undan när hon är nära mig. Jaja, kul att pyssla med inomhus iaf när det börjar kännas trist och kallt ute.


Igår så tog jag även tag i något som jag tänkt på lääänge och lade viltspår åt hundarna utåt Ågestahållet. Det blev Siris tredje spår någonsin och över två månader sedan hon senast fick försöka - förra gången var hon inte riktigt med på noterna, men nu visste hon precis vad som gällde och drog självsäkert iväg med nosen i backen vid påsläppet. Härligt! Däremot fick vi lite problem i slutet, för hon ville inte ha klöven och spottade bara ut den smaskiga vommen jag hade med. Istället stod hon och gnällde "matte jag vill spåra meeeera". Verkar som jag får en spåridiot till på halsen... Ella gick som vanligt, bra för det mesta men tappade spåret och blev helt förvirrad på en plats - fattar inte att det alltid händer, och undrar om problemet är att hon inte kan hålla ihop ett helt spår? Ska försöka komma ut en gång till denna vecka, nu när jag har bil!

 
 
Marre

Marre

27 oktober 2011 11:21

Ja visst blir det lite krångligare med rallyn när man lärt in lydnad. Hade samma problem här men som tur så gav det med sig rätt så snabbt. Mitt råd till er är att inte blanda ihop dessa grenar i alla fall inte till en början!

Lycka till. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards