Direktlänk till inlägg 16 januari 2014

Inomhusträning

Av Malin - 16 januari 2014 14:22

Igår var Kickan och jag för första gången i Haninge hundhall. Jag ville främst träna Siri på underlaget som påminner om Väsbyhallen där vi tävlar i februari, och det blev mest hon som körde eftersom vi bara hade en timme på oss. Vi byggde upp en rundbana med hopp och tunnlar, sen ett tolvpinnarsslalom och så stod balanshindren tillgängliga vid sidan av.


Siri var för det första helt tokig, misstänker att hon snart ska börja löpa (exakt om en månad om hon är lika precist regelbunden som de senaste gångerna) och hon har alltid nåt slags hormonpåslag innan också. De senaste dagarna har hon markeringskissat massor, varit på tårna ute och rastlös inne. Dessutom hade vi inte kört agility på en månad, vilket inte heller gjorde henne mindre anspänd när hon såg hindren... Hon har lite problem med slalom på det här underlaget så tempot sjunker något och tekniken ser inte felfri ut, däremot gick det väldigt bra med hoppandet. Körde först diverse tillkrånglade vägar i banan, tränade sen "fram" och släpp - att jag princip kunde röra mig bara några steg i mitten, till slut lade jag på lite krångel med serpentiner och tajta svängar för att sen be om ett "fram". Gick toppen! Gungan var det inte heller någon tvekan på så jag fuskade och lät henne göra den tävlingsmässigt på slutet.


Ella har en lyxig pensionärstillvaro, iofs fick hon träna mycket mindre än Siri och det gillar hon ju inte, men hon får å andra sidan göra lite mer som hon vill. Och om Ella får bestämma är det balanshinder som gäller! Så vi körde nog balansbommen uppemot 20 ggr igår, sen fick även hon träna släpp på rundbanan då jag bara stod i mitten och pekade. Det gick inte så fort men glad var hon!


Idag trodde jag Siri skulle vara trött men icke, hon var påtagligt sprudlande energisk ute, däremot lite mer avspänd hemma i alla fall. Imorgon blir det en ordentlig duvning i ridhuset också, sen ska jag väl ha en trött lill-Pira till kvällen?

 
 
Åsa

Åsa

16 januari 2014 21:55

Hon verkar så himla skojig, Siri :D

http://www.toktassarna.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards