Direktlänk till inlägg 27 januari 2014

Teori och praktik

Av Malin - 27 januari 2014 14:34

I torsdags kväll så myste vi i soffan framför en livesänd föreläsning av Lee Gibson  och om du missade finns den fortfarande sparad här. Mycket var bekant men han påpekade flera saker (obs, inga citat!) som kändes träffande:


- Se till att träna som du vill tävla, låt det inte bli för stora skillnader. För mig gäller det framförallt startrutinen med Siri, har insett att jag på träning oftast kopplar loss och sen kampar henne till den plats jag vill starta, lossar leksaken och startar henne. På tävling är ju det en omöjlighet vilket gör rutinerna helt olika, att träna kvarstannanden i träningsrutinen kanske inte minskar risken för tjuvstarter på tävling eftersom de är olika beteenden som ingår.


- Bli inte för bekväm, kör genomtänkt även på träning. Är ju lite samma som förra punkten men mer specifikt. Just detta är ett problem, egentligen inte bara på träning även om jag är värst där men jag behöver ett sätt att känna lite mer jädrar anamma när jag kör och inte feglira. Går det dåligt första rundan brukar jag bättra mig men vore skönt att kunna knäppa på triggerkänslan utan att redan vara irriterad på mig själv.


- Träna inte bara övningar och banor som du gillar. Oj vad sant, jag väljer ofta banor som känns bra och alldeles lagom för oss, eller justerar här och var för att få köra på exakt det jag vill. Men det är ju dumt att bara konfronteras med saker man inte riktigt behärskar, eller märkliga och ologiska sekvenser, på tävling (inte för att jag tycker att det BRUKAR vara så men...).


Och så detta träffande citat av racerföraren Mario Andretti: "If everything seems under control, you're not going fast enough". Måste våga släppa på kontrollbehovet och bara ta i!


Fredag förmiddag var det sen dags för träning och jag lyckades med startrutinen, nu "lekte jag tävling" i starten på den minibana vi byggt upp. Tyvärr var jag inte riktigt lika duktig på att köra den utan det blev just den där bekvämlighetszonen utan större eftertanke. Siri fick köra gungan tävlingsmässigt och gjorde den jättefint utan tveksamheter! Och jag kände att efter två träningspass med att jag sticker iväg i sidled under slalom behövde hennes sug och självförtroende ökas så vi körde enkla skick med kastad belöning direkt efter, det gjorde susen och jag kunde skicka allt längre ifrån och springa på längre avstånd i sidled (dock utan att vika av). Ska vara noga med att kombinera utmaningar med att hon även får lättare övningar.

 
 
Kickan

Kickan

27 januari 2014 16:04

Bra "citat"!! Speciellt det sistnämnda är verkligen tänkvärt :-) Samma som "snygg agility är inte alltid bra agility" ;-) Fast just nu hoppas jag bara att det blir agility över huvud taget framöver :-( Har panik inför lördagen :-(

http://www.vuvven.com

Malin

27 januari 2014 16:20

Lugn och fin, det kommer gå bra tror jag! Ta med buren och tänk på att inte utsätta henne för närgångna hundar så blir det nog bra där iaf. Fast jag har också panik då Vintercupen har mailat och skrivit att jag inte kommer med pga utebliven betalning - jag HAR ju betalt så hoppas att det ordnar sig men det kanske inte blir nån här heller i värsta fall...

 
Ingen bild

Tina

27 januari 2014 16:31

Ett tips är att du kör banan utan Siri tills du är nöjd, då blir det lättare när du blandar in henne.

Malin

27 januari 2014 18:22

Haha, så att jag är helt utmattad innan jag tar fram hunden? ;) Med bättre kondis skulle det kanske funka... Problemet är dock att man sällan kan springa på tävlingars banvandringar så måste ändå lära mig sätta första försöket.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards