Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Håna inte stjärnorna

Av Malin - 31 januari 2014 14:19

 

En lektion i ödmjukhet kanske? Jag skulle lyssnat på horoskopet...eh, min egen känsla och faktiskt tagit Ella till veterinär. Bara ett par timmar efter förra blogginlägget så rastade jag dem och hon betedde sig lite märkligt, satte sig ned istället för att kissa men då var jag lite för stressad över annat för att reagera. Senare på kvällen så var hon spänd i bakdelen av ryggen och bakbenen skakade, jag misstänkte överansträngning eller muskelskada efter den härliga långturen i skogen. Men igår morse var det ännu tydligare att hon var irriterad över något i bakänden, jag undersökte och såg att hon var svullen runt ena analsäcken så jag bokade genast tid på vår djurklinik.


Det var en rejäl analsäcksinflammation hon hade, veterinären fick spola rent i flera omgångar och nu ska hon äta en tiodagarskurs antibiotika samt smärtstillande. Även om Ellas blåsljud inte hade förvärrats sen förra året ville veterinären helst inte sedera, så tanten fick utstå undersökning och behandling vaken - men det gjorde hon med den äran, jättetapper var hon och gjorde bara passivt motstånd.


Skäms över att jag inte upptäckt detta tidigare för processen måste ju pågått ett tag innan det blev så akut, men jag har aldrig haft en hund med analsäcksinflammation tidigare och Ella har inte visat några av de klassiska tecknen. Hon har varken kanat på rumpan eller nafsat/naggat sig i området, och med all rumppäls (nu bortrakad) så var svullnaden inte lätt att se. Men har nu genom veterinär och googling lärt mig att även förändrad svanshållning, kortare steglängd och slickande på tassarna kan bero på denna åkomma. Händer det igen så kommer jag vara klokare, synd bara att Ella fick ta smällen för mitt oförstånd. Fast jag tror att hon även har haft problem med kylan, för som sagt hjälpte det helt klart att sätta täcke på henne - så jag var inte helt fel ute med det, gjorde det bara lite för enkelt.


Ska förresten kanske förklara bilden: sen valpben anser Ella att badkaret ger trygghet om man mår lite krassligt eller har ont nånstans, så hon spenderade en stor del av gårdagen där. Idag mår hon bättre och huserar i soffan som vanligt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards