Alla inlägg den 28 maj 2014

Av Malin - 28 maj 2014 09:35

Igår slog vi två flugor i en smäll genom agilityträning på klubben under pågående MH = skottövning på köpet! Men jag var mest ute efter agilityn, och framförallt då förstås gungträning då jag hade en teori jag ville testa. Kollade nämligen filmerna från de två lopp jag filmat gungan och i båda gör jag faktiskt nästan exakt samma sak, dvs tar in en hand över själva gungan. Det var i loppet på Vintercupen tänkt som extra hjälp då hon hoppat av gungan på träning veckan innan, i lördags var planen att trycka ut henne efter gungan och jag var före henne, därför blev det så. Så nu tror jag att hon inte alls ser detta som nån hjälp utan istället blir misstänksam när jag är ivägen med handen... Det är nog inte hela sanningen eftersom de första vägringarna (på träning) kom i en helt annan situation men testade igår att bara köra gungan i kombination helt normalt, bara springa vid sidan, och hon tog den flera ggr utan tvekan. Nu ska jag försöka åka till lite olika klubbar och köra gungan för att träna på olika. Sen är planen att vi också ska passa på att belöna gungan på tävling under inoffstarter och om jag fått fel - vi har ju redan tre pinnar i agilityklass 2 så kan kosta på oss några medvetna diskningar.


Efter gungträningen blev det bakombyten, tränade först åt ena hållet, sen åt andra. Började med en enkel linje där hon hade lätt att hitta rätt men försköt hindren varje repetition så det blev ett klurigare byte. Till sist satt jag upp en övning där man både kunde svänga till vänster och höger, och varierade mellan att ha kvar henne på samma sida och svänga henne med mig, och att bakombyta för att svänga åt andra hållet. Bara det sista blev lite klurigt för henne, men inga fulsnurrar eller felvändningar utan bara en något senare reaktion på bytet så jag är jättenöjd! Och medan Ella fick träna sin älskade balansbom fick Siri träna att lugnt ligga kvar, något mina träningskamrater vet att hon inte är bra på alls - men nu var hon superduktig och till råga på allt kom skotten när hon låg kvar så det blev platsliggning med skott utan reaktion! Lyckat litet träningspass helt enkelt.


Här är loppet från Vintercupen, gungan kommer vid ca 35 sek. Helgens lopp finns i förra blogginlägget. Ser ni likheterna?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards