Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Debuten avklarad!

Av Malin - 11 februari 2012 16:44

Idag har vi varit iväg och tävlat rallylydnad för allra första gången, tack och lov i mildare väder än igår... Startordningen hade ändrats så vi fick tack och lov gå banan i första gruppen och sedan starta som sista ekipage där. Ella hade nog antagit att det var antingen agility eller lydnad som gömde sig bakom ridhusdörren och hon kändes ganska tveksam genom hela programmet - vilket inte gjorde min nybörjarosäkerhet bättre. Men vi har aldrig nånsin gått en hel bana och mest tränat hemma i hallen så det är klart att det påverkade henne, hon var ju likadan första lydnadsstarten så det kommer nog ordna sig. Är inte helt nöjd utan önskar henne mer taggad och intensiv, men som den oerhört samarbetsvilliga hund ställer hon ändå lätt svansviftande upp på alla tokigheter matte utsätter henne för!


Jag var förvånad över hennes dåliga fotposition genom hela programmet, nu var den ok i rallysammanhang men för mig som ändå tävlar lite lydnad kändes det mer som om hon var ute och gick med mig - resultatet blev att kopplet, som jag avpassat för den position jag trodde hon skulle hålla, då och då blev lite spänt. Kickan och jag kollade våra resultat i förväg och bestämde oss för att åka hem istället för att vänta då vi inte blivit placerade. Ella och jag skrapade iaf ihop 85 poäng med kvalificering - vi fick 10 p i avdrag för att hon hann sätta sig efter att ha kommit in i fotposition (vet inte hur det ska lösas, hon börjar sätta sig innan hon ens är framme), 3 p i avdrag för det sena läggandet (skulle varit under gång) samt ett par enpetare, kanske för spänt koppel?


Siri fick hänga med och frös lite i bilen, men levde annars loppan bland folk och hundar. Nu är båda behagligt trötta, fortfarande utslagna i soffan efter nära fyra timmar...


 
 
Tina

Tina

11 februari 2012 17:20

Det var en fin debut. Duktiga ni som ger er på en ny sport med den äran.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Marre

Marre

12 februari 2012 07:22

WOW, 85p inte dåligt för och vara allra första gången... vem var domaren? Ja, Ella ser lite bortkommen ut av och till, men utför momenten med glans. Tycker här att du ska vara jättestolt och nöjd då hon ju är superduktig och så glad sen då :)

Min buse är inte lätt att tävla med, då nosen ofta sätts ner i backen, men aldrig på hemma träningen eller på klubben, så varför just på tävlingen frågar man sig här? Många poängavdrag blir det bara för det, hm. Och själv har jag svårigheter med koppelhanteringen, suck. Min nästa hund ska absolut bli en tik så jag slipper kämpa ihjäl mig.

Jätte STORT GRATTIS och mycket bra jobbat, proffsigt ser det också ut, riktigt roligt och få se er :)

Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Ida Eklöf

Ida Eklöf

14 februari 2012 09:24

Fin debut, nu blev jag ännu mer peppad att anmäla mig och Yoda så vi kan debutera i rallyn! :D

http://spralleman.com

 
Marre & Rasmus

Marre & Rasmus

14 februari 2012 09:56

Tassar in o önskar er alla en fin Alla Hjärtans Dag!

Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
maja o zoro

maja o zoro

2 mars 2012 14:40

undrar om det är okej att hunden går tillbaka till sin fotpossiton genom att "runda" mig och sen sätta sig fot.. för det är bara sånna fotpossitoioner zoro kan..... första gången ella skulle sitta framför dig så gick hon tillbaka till fotpossitonen på det "normala" sättet och andra gången på "zoros" sätt. vet du om det är ok att bara köra på "zoros" sätt?
tycker det såg fint ut men kan hålla med om att hon flöt ut lite från dig.
Och siri gjorde en jätte fin debut!
Kram kram

http://www.majazoro.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards