Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Avancerat djurplågeri

Av Malin - 23 februari 2012 17:02

Igår utnyttjade jag det presentkort vi vunnit och tog Ella till hundtortyren, förlåt fysioterapeuten. Ella började försiktigt optimistisk men lite skeptisk när vi kom in och pratade, sen uppfylldes hennes farhågor när det var dags för undersökning och hon blev en väldigt olycklig liten spaniel. Dock inte värre än att hon var med på noterna igen när godis togs fram... Genomkänningen bekräftade det jag också trodde, hon är jättefint musklad i rygg och bakställ men lite sämre fram. Sen var det dags för vattentrask och Ella hade till en början flyktplaner och letade i våra ögon efter allierade, men allt eftersom vattnet höjdes och tempot ökade så var hon tvungen att jobba på koncentrerat, ibland glömde hon sig och for bakåt en bit men tyckte hon kämpade bra. Vattentrasket avslöjade att hon tog för sig sämre med höger fram och ibland "tappade" det, så nu ska det bli sjukjympa de närmsta veckorna för att stärka upp det inför tävlingssäsongen. Fick med mig en lång lista med övningar hemma: nedförsbackar i skritt, stå i trappa, gå cavaletti, krypa mm och rekommenderades några fler vattentrasktillfällen för att ändra hennes rörelsemönster. Men fysioterapeuten tyckte iaf att det inte fanns nåt skäl att tro att hon inte skulle kunna gå bra på agilitybanorna även detta år bara jag tog hand om henne, och det var ju det jag hoppades få höra!


Idag verkar damen vara en smula tagen och hon fick en lugn runda ihop med Sabina, så fick "ungdomarna" springa ihop sen. Synd att det är så fruktansvärt halt överallt i grönområdet, fanns bara en liten runda som var hyfsat isfri, resten är rena skridskobanan. Men det borde väl ett par dagars sol rå på?

 
 
maja o zoro

maja o zoro

23 februari 2012 22:01

kul att du gått dit, ska försöka hitta en tid snart så jag kan gå med zoro.. hans personliga helvete kanske? haha
skönt med goda nyheter att ni kan köra även detta år :D lycka!
kommer ni till rättivk?

http://www.majazoro.blogg.se

 
Marre

Marre

24 februari 2012 11:48



Fysioterapeuten, kan man bara beställa en tid till en sådan, eller måste en vett undersöka innan? Och vad gick det kalaset på om man får vara nyfiken? Skulle vara bra för Rasmus för och få veta om den gamla skadan nu är läkt. Han har inte haltat på snart fyra mån och har även testat att leka lite hårt med boll som kamp, men inte sett nått haltande efter det heller, så jag förmodar att han nu är bra, men man kan ju aldrig vara 100.

Oj, inget dåligt träningsschema ni fått och skönt att det inte var nått fara på taket med sötnosen, ser framemot era framgångar detta år, tummen upp:)

Jo, här undrar man om du fått någon/några intresserade utav vår träningsgrupp? För du vill väll fortfarande, eller? Här har jag två som är störtintresserade. Så här längtas nu till det blivit varmare och marken är torr.

Trevlig helg till er. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

 
Marre

Marre

24 februari 2012 18:15

Tack för sitt svar och absolut räcker det med fyra, det blir nog störning så det räcker o blir över:)

Jo, en liten fråga... Hur gör du innan du ska in på tävlingsbanan, som sist när ni tävlade rally. Värmer du upp och i så fall, hur länge innan ni ska in på banan? Eller tar du fram Ella från buren och bara kör? Vet en del som gör så.

Här har man problemet med att det fungerar bra på uppvärmningen men, när vi kommit in på banan och ska till och starta så ser det ut som om han helt plötsligt stänger av och börjar nosa och lyssna inte ett smack på mig. Vad skulle du göra i min situation och hur tränas detta beteendet bort? Ser ju att han gillar rally och på träning fungerar allt som man här önskar förutom mina missar av och till. Han håller bra kontakt och fart, men kontakten och farten är detsamma när det kommer till tävling, då ser han plötsligt bortkommen ut, inte alls kul då jag ju vet att han kan. Då det snart ska tävla här igen, så funderar jag på att låta honom ligga i buren in i det sista, kan det vara nått tror du? Och har du nån aning om varför det blir så? Har svårt att tro, att det bara skulle bero på störningen, då han ju utför momenten felfritt under uppvärmningen, svårt att lösa detta dilemmat självt då man ju inte vet vad det kan bero på så att säga, hm.

Alla träningsråd är varmt välkomna. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards