Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Kursglädje

Av Malin - 14 maj 2014 09:32

 

Igår var det näst sista tillfället på handlingskursen för Mija och vi körde en riktigt utmanande bana, jätteroligt när vi fick till den - aldrig hela i ett svep men vi klarade alla svårigheter bra nån gång iaf. Det blev flera varv i den och sista gången i slalom syntes det tydligt hur utmattad och varm Siri var, det såg ut som hon upplevde det som evighetslångt... Den mest uppenbara klurigheten var 2-5, där man behövde släppa hunden i slutet av slalom för att hinna visa tydligt och sen antingen pushserpa och springa på utsidan till tunneln, eller gå runt på nedersidan och tråckla. Jag blev glatt överraskad över hur jag gång på gång kunde gena nedåt och Siri bara körde vidare i slalom som ingenting! Lösningen som kändes bäst för oss var att jag tråcklade backandes (första gången!) och sen stack till tunneln när hon hoppade 4. Vi hade också problem med linjen 15-16 innan Mija förklarade att det var att betrakta som en tråckling eftersom Siri annars går på linjen till 12, fick belöna upp tråcklingen ett par gånger också innan vi lyckades med det i bana. Tyvärr glömde jag att be nån filma, det hade varit roligt att se - sista gången utlovades en Tobias Sjöberg-inspirerad bana/övning och då ska jag väl se till att få det på film.


I slutet av kursen fick vi göra en grundövning med bakombyten, och det är något jag verkligen behöver jobba med nu för den här gången SKA jag ha en hund som klarar av att jag gör bakombyten på hopp där det är nödvändigt. Ella vägrade ofta i den situationen och kunde även riva. Siri är grundtränad i bakombyten för sisådär 2-3 år sen men sen har jag inte alls fortsatt och vidareutvecklat träningen när vi väl började tävla. Det är ju inte ofta jag väljer bakombyte i banor men när jag väl gör det bör det ju funka. När det blir tävlingsuppehåll en månad i juni så har jag en rejäl lista att beta av!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards