Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Dunder och granater

Av Malin - 25 september 2012 13:56

Nu är det bara tre månader kvar tills det drar igång ordentligt, smällareländet... Eftersom Siri blev rejält skrämd förra året och sen dess varit berörd ser jag inte fram emot det alls. Men det kunde varit värre, hon har inte generaliserat rädslan till andra liknande ljud, som sprängningar och åska, och hon har svarat bra på träningen även om vi har en bit kvar. Jag började med att spela upp lågt fyrverkeriljud på datorn medan jag satt vid den och kunde snart öka volymen mer och mer. Nästa steg blev att koppla datorn till tv:n och spela upp youtubeklipp på fyrverkerier - och att se dem var betydligt läskigare, även utan ljud så flydde hon ur rummet till en början. Så vi har vid de tillfällen jag kommit över suttit i soffan och ätit godis tittandes på fyrverkeriklipp... Nu tycker hon visserligen fortfarande det är en smula läbbigt men har fattat att det ger utdelning och stannar gärna kvar även vid rätt höga volymer.


Under träningen har jag upptäckt exakt vad hon tycker är läskigt och jag skulle nu rangordna det såhär: 1. synintrycket 2. sprakljud 3. visslingar, medan knallarna är det hon reagerar minst på. Och det är väl därför hon inte alls reagerar på andra typer av smällar. Har också märkt att hon ofta reagerar just när jag sätter på ljudet för att sen lägga ned huvudet igen efter några sekunder. För ett par veckor sen var det ett fyrverkeri på avstånd när vi kvällsrastade, dock syntes inget och ganska dämpat ljud - hon lade märkte till det men sänkte inte ens svansen. Definitiv förbättring!


Planen är nu fortsatta fyrverkerivisningar på tv:n samt att jag använder smartphonen för att kunna spela upp ljud på olika platser, för det räcker inte med att hon bara är orädd hemma i vardagsrummet. Vissa hundar lär ju höra skillnad på riktiga smällar och inspelade men vad jag kan se så reagerar iaf Siri lika på de två varianterna och det underlättar förstås rejält.


Mitt favoritklipp då det innehåller flera olika ljudtyper - försöker dock variera förstås...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 11 januari 2019 20:48

Till minne av Ella (2004-2018) och lilla Siri (2010-2018). Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva något liknande än detta år, där vi slitits mellan strimmor av hopp och djup förtvivlan. I somras fick jag slutligen ta farväl av först Ella, seda...

Av Malin - 7 oktober 2017 16:31

Det har varit tyst här ett bra tag, och det har sin anledning. I början av juli blev Siri plötsligt väldigt seg och ville inte promenera. Vi har valsat runt i djursjukvården ett bra tag. Hos veterinär kammade vi noll, utan fick höra dumheter som att ...

Av Malin - 6 juni 2017 15:57

Nu har vi tävlat två helger i rad, och har inga resultat med oss - tre diskningar och en rivning. Men jag är nöjd med mycket, tycker att det känns bra att köra Siri och framförallt har jag faktiskt nått framgång i mitt senaste projekt: tyst och behär...

Av Malin - 15 mars 2017 18:18

Uttrycket "Great dog, shame about the handler" gäller inte bara för agility blev jag varse på kursavslutningen i nosework igår. En fantastisk liten sökhund har jag, men matten får (iofs i gott sällskap) gömma sig under skämskudden för dålig förmåga a...

Av Malin - 25 februari 2017 16:49

Börjar så smått äntligen återvända till livet efter 3 veckors(!) virusinfektion. Eller, själva sjukan var över på en vecka men sedan följde rethosta och fram till bara ett par dagar sedan fick jag inte sova en hel natt. Skönt när jag nu kunnat flytta...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards